Provkörning av Hyundai Ioniq Electric
Premium Som första bilmodell i världen erbjuds nya Hyundai Ioniq med tre olika drivlinor och i väntan på vårvinterns nyhet laddhybrid provkör vi Electric-alternativet. Med godkänd räckvidd, tillräckliga utrymmen och acceptabel prislapp kan detta bli svenska folkets verkliga elbil.
Det här är nytt!
Elmotor.
Drivlinan består av likströmsmotor på 88 kW (120 hk) och litiumjonbatterikapacitet på 28 kWh.
Räckvidd.
Reklammakarnas 28 mil är knappt 20 mil i verkligheten.
Pris.
Med supermiljöbilspremie sjunker priset med 40 000 kronor till godkända 331 900 kr.
Design.
I princip ingenting utmärker mer miljövänliga Ioniq Electric.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se