Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Hyundai Ioniq Electric

Som första bilmodell i världen erbjuds nya Hyundai Ioniq med tre olika drivlinor och i väntan på vårvinterns nyhet laddhybrid provkör vi Electric-alternativet. Med godkänd räckvidd, tillräckliga utrymmen och acceptabel prislapp kan detta bli svenska folkets verkliga elbil.

Det här är nytt!

Elmotor.

Drivlinan består av likströmsmotor på 88 kW (120 hk) och litiumjonbatterikapacitet på 28 kWh.

Räckvidd.

Reklammakarnas 28 mil är knappt 20 mil i verkligheten.

Pris.

Med supermiljöbilspremie sjunker priset med 40 000 kronor till godkända 331 900 kr.

Design.

I princip ingenting utmärker mer miljövänliga Ioniq Electric.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill