Tuffare uppsyn och emblem som flyttat upp på plåten, gäller dock ej N Line. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Provkörning av Hyundai Kona 1,6 GDI Hybrid

Hyundai Kona uppdateras men mest till det kosmetiska och får digital teknik invändigt. Sportversion och mildhybridteknik sluter upp i sortimentet.

Kona lanserads 2018 och hörde liksom Nissan Juke till de mest iögonfallande crossovermodellerna formmässigt. Nu uppdateras Kona och tar ut svängarna än mer. Grillen är större och stötfångarna har fått mer former att granska. På C-stolparna har plastdetaljer kommit till och även stötfångarna bak har fått en ny design. Nytt i utbudet är sportversionen N Line och mildhybridteknik men vi tar plats i hybridversionen som först lanserades 2019.
Den utmanande stilen utvändigt rimmar illa med insidan som liksom tidigare är högst ordinär – vilket i sig inte behöver vara något dåligt. Bland nyheterna märks tillgången till digital förarmiljö, en större infotainmentskärm på 10,25 tum med nya funktioner samt elektriskt manövrerad parkeringsbroms. Detaljer som möjlighet att stänga av luftkonditioneringen på passagerarsidan när man kör själv och passagerarstol som är justerbar på höjden (beroende på utrustningsnivå) hör till små utropstecken.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill