Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Stor, laddad och har plats för många åkande. Hyundai Santa Fe och Erik Wedberg är lika varandra på många sätt.
Stor, laddad och har plats för många åkande. Hyundai Santa Fe och Erik Wedberg är lika varandra på många sätt.
Stor, laddad och har plats för många åkande. Hyundai Santa Fe och Erik Wedberg är lika varandra på många sätt.
Stor, laddad och har plats för många åkande. Hyundai Santa Fe och Erik Wedberg är lika varandra på många sätt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

Fyrhjulsdrift, sju sittplatser och laddhybrid? Då är valmöjligheterna fortfarande överraskande få. Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid är senaste tillskottet till den exklusiva skaran.

Smartstream. Smaka på det ordet. Har du någonsin hört något som låter så miljövänligt och smart? En intelligent liten bäck som slingrar sig ner för en ren och oförstörd bergssluttning.
Släpp den bilden! Smartstream är namnet på en helt vanlig förbränningsmotor. Eller flera stycken, för att vara exakt. Hyundai sorterar in de flesta av sina diesel- och bensinmotorer i det som kallas Smartstream-familjen, men det är egentligen först nu man kan säga att Smartstream har blivit smart. I nya Hyundai Santa Fe kombineras Smartstream-motorn på 1,6 liter med en elmotor och ett batteripaket för att skapa laddhybriden Santa Fe Plug-in Hybrid.

Det här är nytt

Laddbar

Santa Fe blir laddbar för första gången. 13,8 kWh batteri ska räcka till 5,8 mils körning och drivlinetekniken är densamma som i Kia Sorento Plug-in Hybrid.

Santa Fe har tagit en plats på marknaden som en av de bilar som ger störst utrymme och flest sittplatser för pengarna. Det finns andra stora, sjusitsiga suvar, men oftast med betydligt svettigare prislappar. Närmaste konkurrenten heter Volvo XC90 Recharge T8, men tittar man i stället på prislappen så är XC60 Recharge T6 en närmare konkurrent med en prislapp på 585 000 kronor – drygt 230 000 kronor billigare men fortfarande dyrare än Santa Fe Plug-in Hybrid.
Prisskillnaden till trots upplevs Santa Fe inte som ett budgetalternativ till de kostsamma Volvo-bilarna. Visst, Hyundai tycks helt ha missat trenden som innebär att man inte ska ha några knappar på mittkonsolen, men utförandet och kvalitetskänslan är hög.

I vissa detaljer brister dock känslan av lyx. Provkörningsbilen är extrautrustad med en head up-display som inte håller riktigt samma tekniska nivå som de flesta konkurrenters. Bilden som projiceras på vindrutan blir lite sned, som om ingenjörerna har glömt att kompensera för vindrutans lutning.
Desto mer irriterande är att takhöjden i bilen med panoramaglastak är aningen för knapp och att bilen envisas med att spela en välkomstmelodi varje gång den startas, för att sekunden senare plinga högt för att varna för att den är igång.
Baksätet är enormt och att Hyundai lyckas klämma in en tredje sätesrad får sägas vara imponerande med tanke på bilens förhållandevis korta yttermått. Santa Fe är cirka 15 centimeter kortare än XC90.

Santa Fe är inte så stor som den ser ut, men betydligt rymligare.
Santa Fe är inte så stor som den ser ut, men betydligt rymligare.
Santa Fe är inte så stor som den ser ut, men betydligt rymligare.
Strålkastarna är uppdelade i flera enheter. Bara LED-ljus, förstås.
Strålkastarna är uppdelade i flera enheter. Bara LED-ljus, förstås.
Strålkastarna är uppdelade i flera enheter. Bara LED-ljus, förstås.
Bilvärldens soligaste modellbeteckning har nu fått tillägget plug-in.
Bilvärldens soligaste modellbeteckning har nu fått tillägget plug-in.
Bilvärldens soligaste modellbeteckning har nu fått tillägget plug-in.
Här går det bara att ladda långsamt. Full laddning tar cirka fyra timmar.
Här går det bara att ladda långsamt. Full laddning tar cirka fyra timmar.
Här går det bara att ladda långsamt. Full laddning tar cirka fyra timmar.
1 AV 5
Santa Fe är inte så stor som den ser ut, men betydligt rymligare.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Strålkastarna är uppdelade i flera enheter. Bara LED-ljus, förstås.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
Bilvärldens soligaste modellbeteckning har nu fått tillägget plug-in.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Här går det bara att ladda långsamt. Full laddning tar cirka fyra timmar.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Från bagageutrymmet går det att fälla både andra och tredje radens stolsryggar med knappar. Bra! Och lastgolvet blir nästan plant. Också bra! Tyvärr går det inte att resa upp stolsryggarna igen på elektrisk väg. Då måste man fram och rycka i stolarna.
Den tredje sätesraden är standard i Santa Fe Plug-in Hybrid som faktiskt har det mesta man behöver i instegsutförandet som ­kallas Essential. Navigation, Apple Carplay, backkamera, elstolar, rattvärme och ­trådlös mobilladdare känns lyxigt för att vara en instegare. Nästa utrustningsnivå Advanced innehåller bland annat 360-graderskamera, dödavinkelvarnare med bild i instrumenteringen, head up-display, panoramaglastak och självparkeringssystem – inga livsviktiga detaljer.

Att driva en så här stor och tung suv med en bensinmotor på 1,6 liter borde vara i underkant, och det var också precis så vi har upplevt Santa Fe i vanligt hybridutförande. Den saknar bottendrag. Laddhybriden upplevs helt annorlunda. Motorpaketet upplevs aldrig för svagt och växlingarna mellan el och ­bensin sker omärkt. Dessutom är bensinmotorn så tyst att man kan glömma bort att den går.
Men vi kör förstås helst så mycket som möjligt med den 90 hästkrafter starka elmotorn som hämtar kraft ur 13,8 kWh-batteriet. Batterierna ligger i golvet under framstolarna och elmotorn är inbyggd i växellådan, vilket innebär att bilen är fyrhjulsdriven även när den körs enbart på el i motsats till Volvos laddhybrider som blir bakhjulsdrivna på el.

Det finns inget sätt att styra kraftanvändningen. Med tillräcklig batteriladdning går det förstås att aktivera EV-läget när man vill köra helt på el, men råkar man trycka för hårt på gaspedalen sparkas bensinmotorn igång. Det finns ingen spärr i pedalen som visar hur mycket man kan gasa utan att tvinga igång bensinmotorn, som i många andra laddhybrider. Oavsett hur vi bläddrar mellan körlägena EV, Auto och Hybrid upplevs det som att bilens dator bestämmer själv när det ska köras på bensin eller el. Ibland upplevs det som att bensinmotorn startas för att ladda batterierna, ibland inte, vilket också märks på förbrukningen. På en motorvägsetapp blir snittet 0,69 l/mil. På en annan, med samma hastighet och längd, är snittet 0,82 l/mil.

Hyundai står fast vid att mittkonsolen ska vara full med knappar.
Hyundai står fast vid att mittkonsolen ska vara full med knappar.
Hyundai står fast vid att mittkonsolen ska vara full med knappar.
Baksätet är rymligt och kan vinklas och skjutas hit och dit.
Baksätet är rymligt och kan vinklas och skjutas hit och dit.
Baksätet är rymligt och kan vinklas och skjutas hit och dit.
Med tredje raden uppfälld blir bagageutrymmet minimalt och passagerarna hamnar nära bakrutan.
Med tredje raden uppfälld blir bagageutrymmet minimalt och passagerarna hamnar nära bakrutan.
Med tredje raden uppfälld blir bagageutrymmet minimalt och passagerarna hamnar nära bakrutan.
Smartstream – inte så smart som det låter. Men en kompetent hybriddrivlina är det i alla fall.
Smartstream – inte så smart som det låter. Men en kompetent hybriddrivlina är det i alla fall.
Smartstream – inte så smart som det låter. Men en kompetent hybriddrivlina är det i alla fall.
1 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Hyundai står fast vid att mittkonsolen ska vara full med knappar.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Baksätet är rymligt och kan vinklas och skjutas hit och dit.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
Med tredje raden uppfälld blir bagageutrymmet minimalt och passagerarna hamnar nära bakrutan.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Smartstream – inte så smart som det låter. Men en kompetent hybriddrivlina är det i alla fall.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

För att klimatanläggningen ska kunna ge mycket värme eller kyla måste bensinmotorn startas, det finns inget separat värmeelement eller värmepump.
I vår testslinga för laddhybriders räckvidd tar sig Santa Fe hela 6,3 mil på en laddning – en halv mil längre än den deklarerade WLTP-räckvidden! Den tekniska tvillingen Kia Sorento PHEV klarade bara 5,9 mil vid ett tidigare tillfälle. Men då var det kallare. Santa Fe njuter av optimala förhållanden – torrt väglag och 21 grader, vilket gör att bensinmotorn aldrig behöver startas för att ge värme eller kyla.
Tyvärr gör Santa Fe precis som Sorento, i instrumenteringen framför ratten visas batteriets laddnivå i procent, brutto. När man bara har knappt en mil kvar visar batterimätaren fortfarande nästan halv laddning. Varför mätaren visar bruttokapacitet och inte den användbara nettokapaciteten är ett mysterium. 

För den som behöver en sjusitsig laddhybrid och inte vill betala närmare en miljon ­kronor för en Volvo XC90 återstår egentligen bara Hyundai Santa Fe och Kia Sorento som alternativ. De byggs på samma plattform, med samma teknik och dras med samma brister. Men också samma fördelar. Valet mellan de två är hugget som stucket.

Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid Essential

Pris: 544 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,6/89,0 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 265 Nm vid 1 500–4 500 r/­min. Elmotor 91 hk (67 kW), 304 Nm, total effekt 265 hk, batterityp litiumjon, 13,8 kWh. Max laddeffekt 3,6 kW.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 479, bredd 190, höjd 169, spårvidd f/b 164/165. Markfrigång 18. Tjänstevikt 2 223, maxlast 467, max släpvagnsvikt 1 350. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 634-1 924 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 187 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,16 l/mil. CO2 37 g/km. Elförbrukning 1,81 kWh/mil. Räckvidd 5,8 mil.

Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 1 år, batteri 8 år.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år. Inköpsbonus 23 429 kronor.

Rivaler

Foto: Martin Öberg / Teknikens Värld

Volvo XC90 Recharge T8
Sjusitsig och fyrhjulsdriven laddhybrid? Då är XC90 T8 en av få konkurrenter, och en väldigt mycket dyrare sådan.
Pris: 819 000 kronor.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD
Santa Fes syskon är också den närmaste konkurrenten. Går lika långt på el och har plats för lika många åkande.
Pris: 569 900 kronor.