Provkörning av Hyundai Santa Fe Hybrid
Premium Sju sittplatser, en liten elmotor som hjälper till att få ner förbrukningen till strax över 0,6 liter/milen och ett lite attraktivare utseende än tidigare. Ska det räcka för att vara ett reellt hot mot ”premium-tillverkarna”. Ja. Kanske.
Det är ingen slump att det blev jag som fick provköra den här bilen. Jag leder barnligan på redaktionen om man räknar ”barn under 12 år i större mängd än två som ska skjutsas överallt på träningar i sällskap av nästan alla kompisar”. Jag behöver en sjusitsig bil helt enkelt. Jag har redan en. Egentligen behöver jag en buss. Men nu ska ju det här handla om nya Hyundai Santa Fe och inte mina transportproblem.
Hyundai har gjort en enorm varumärkesförflyttning de senaste tio åren. Det var inte alls länge sedan det var dåliga lysen, dålig styrning och dålig kvalitetskänsla i de flesta av deras alster. Så är det inte längre. När jag hämtar nya Santa Fe slår det mig att den är snyggare än en Volvo XC60, och att kvalitetskänslan inuti är minst lika bra. Visst, Hyundaien har inte anamnat den ”skandinaviska Tesla-looken”i interiören. Alltså bortstädandet av samtliga knappar till funktioner. Det tycker jag är bra, för de bilmärken som städat i sina förarmiljöer har oftast glömt att vissa av de där knapparna faktiskt behövs. Till exempel för att slå på defrostern, stolsvärmen och liknande. Volvo XC60 finns inte som sjusitsig, men Santa Fe kan faktiskt bli ett hot även mot XC90, speciellt tack vare priset.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se