Lägre placering av tunga komponenter ger bättre stabilitet. Det är bra när man ska köra fort i snö. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av Hyundai Santa Fe Hybrid

Sju sittplatser, en liten elmotor som hjälper till att få ner förbrukningen till strax över 0,6 liter/milen och ett lite attraktivare utseende än tidigare. Ska det räcka för att vara ett reellt hot mot ”premium-tillverkarna”. Ja. Kanske.

Det är ingen slump att det blev jag som fick provköra den här bilen. Jag leder barnligan på redaktionen om man räknar ”barn under 12 år i större mängd än två som ska skjutsas överallt på träningar i sällskap av nästan alla kompisar”. Jag behöver en sjusitsig bil helt enkelt. Jag har redan en. Egentligen behöver jag en buss. Men nu ska ju det här handla om nya Hyundai Santa Fe och inte mina transportproblem.

Hyundai har gjort en enorm varumärkesförflyttning de senaste tio åren. Det var inte alls länge sedan det var dåliga lysen, dålig styrning och dålig kvalitetskänsla i de flesta av deras alster. Så är det inte längre. När jag hämtar nya Santa Fe slår det mig att den är snyggare än en Volvo XC60, och att kvalitetskänslan inuti är minst lika bra. Visst, Hyundaien har inte anamnat den ”skandinaviska Tesla-looken”i interiören. Alltså bortstädandet av samtliga knappar till funktioner. Det tycker jag är bra, för de bilmärken som städat i sina förarmiljöer har oftast glömt att vissa av de där knapparna faktiskt behövs. Till exempel för att slå på defrostern, stolsvärmen och liknande. Volvo XC60 finns inte som sjusitsig, men Santa Fe kan faktiskt bli ett hot även mot XC90, speciellt tack vare priset.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill