Provkörning av Inzile Pro4 Van
Inziles vd Ragnar Åhgren visar hur Inzile bygger bilar i den lilla lokalen i Västervik. Produktionen ska nå 1 000 bilar per år, vilket är gränsen för ett nationellt typgodkännande och därmed en lite lägre tröskel in på marknaden. Inzilebilen kan skräddarsys från den enkla plattformen som består av ett batteripaket på 20 kWh. Köparen kan få allt från flak till skåp med kylmöjligheter. En leverantör av elsparkcyklar har beställt ett flak med plats för laddbara batterier. Räckvidden är 12 mil men det går att montera två batterier – placerade under stolarna – för att dubbla den siffran.
För budbilar och transportbilar är lastförmågan viktig och Inzile har lagt sig på ett ton, både i skåpet och på dragkroken. Väljer jag haren på växellådan är toppfarten cirka 55 km/h och väljer jag sköldpaddan begränsas toppfarten till 18 km/h. Låg toppfart och ett relativt litet effektuttag betyder mycket för räckvidden.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se