1 AV 2
Laddad med gods. En elbil kommer lastad till köpcentret. Tyst å rent.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Varje kund kan skräddarsy sitt skåp eller sitt flak efter behov.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Inzile Pro4 Van

Värstingsportbil från Porsche, folkbil från Volkswagen och storsatsning från Volvo. 2020 blev elbilarnas stora genombrottsår. Den andra vågen ser ni här: det är små, enkla transportbilar för budfirmor och serviceföretag i stadsmiljö. Det är framtiden och en av pionjärerna heter Inzile och håller till i Västervik.

Inziles vd Ragnar Åhgren visar hur Inzile bygger bilar i den lilla lokalen i Västervik. Produktionen ska nå 1 000 bilar per år, vilket är gränsen för ett nationellt typgodkännande och därmed en lite lägre tröskel in på marknaden. Inzilebilen kan skräddarsys från den enkla plattformen som består av ett batteripaket på 20 kWh. Köparen kan få allt från flak till skåp med kylmöjligheter. En leverantör av elsparkcyklar har beställt ett flak med plats för laddbara batterier. Räckvidden är 12 mil men det går att montera två batterier – placerade under stolarna – för att dubbla den siffran.
För budbilar och transportbilar är lastförmågan viktig och Inzile har lagt sig på ett ton, både i skåpet och på dragkroken. Väljer jag haren på växellådan är toppfarten cirka 55 km/h och väljer jag sköldpaddan begränsas toppfarten till 18 km/h. Låg toppfart och ett relativt litet effektuttag betyder mycket för räckvidden.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill