Provkörning av Inzile Pro4 Van
Premium Värstingsportbil från Porsche, folkbil från Volkswagen och storsatsning från Volvo. 2020 blev elbilarnas stora genombrottsår. Den andra vågen ser ni här: det är små, enkla transportbilar för budfirmor och serviceföretag i stadsmiljö. Det är framtiden och en av pionjärerna heter Inzile och håller till i Västervik.
Inziles vd Ragnar Åhgren visar hur Inzile bygger bilar i den lilla lokalen i Västervik. Produktionen ska nå 1 000 bilar per år, vilket är gränsen för ett nationellt typgodkännande och därmed en lite lägre tröskel in på marknaden. Inzilebilen kan skräddarsys från den enkla plattformen som består av ett batteripaket på 20 kWh. Köparen kan få allt från flak till skåp med kylmöjligheter. En leverantör av elsparkcyklar har beställt ett flak med plats för laddbara batterier. Räckvidden är 12 mil men det går att montera två batterier – placerade under stolarna – för att dubbla den siffran.
För budbilar och transportbilar är lastförmågan viktig och Inzile har lagt sig på ett ton, både i skåpet och på dragkroken. Väljer jag haren på växellådan är toppfarten cirka 55 km/h och väljer jag sköldpaddan begränsas toppfarten till 18 km/h. Låg toppfart och ett relativt litet effektuttag betyder mycket för räckvidden.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se