Jaguar ska bli ett elbilsmärke det här decenniet men smyger ut lilla E-Pace som laddhybrid. Foto: Jan-Erik Berggren

Provkörning av Jaguar E-Pace PHEV 300e

Jaguar ska vara ett renodlat elbilsmärke redan om fyra år. Därför är det bråttom att börja sälja de halvelektriska hybriderna och laddhybriderna. Vi har kört den lite bortglömda suven E-Pace som fått batteri, elmotor och fyrhjulsdrift.

Jaguar E-Pace kommer som laddhybrid. Till slut. Men det är mer än så. När Jaguar ändå började skruva in bensin- och elmotor samt batteriet från syskonet Range Rover Evoque var det lika bra att ta över större delen av chassi- och informationssystem. Så ”E-Pace” som laddhybrid är nära en ny generation.
För drygt två år sedan fanns Jaguars minsta suv med i ett tufft vintertest mot Audi Q3, Mercedes GLA och Volvo XC40. Testlaget berömde då Jaguarens fina styrning och sportiga köregenskaper men ondgjorde sig samtidigt över att E-Pace var lite för mycket sportbil med en hoppig och allt för hård fjädring på svenska vintervägar.
Nu precis som då har E-Pace multilänkaxel bak och fjäderben med undre triangellänkar fram. Jag upplever däremot inte bilen som varken för hoppig eller stum på de spanska vägarna. Tvärtom är chassit i komfortläget mjukt och gungigt. Då är syskonet Evoque lite styvare och hårdare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill