Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Jaguar E-Type 1961

Under den välpolerade ytan döljs en Jaguar E-Type med fascinerande historia, som bjuder Linus Pröjtz på en oförglömlig upplevelse runt Goodwoods racerbana. ”Det här är för bra för att vara sant!”

Det här är en Jaguar E-Type. Big deal kan tyckas, inte minst efter hypen kring modellens 50-årsjubileum 2011 då det verkligen gick inflation i E-Type. Men, det här är inte vilken E-Type som helst. Bara chassinumret skvallrar om att något är speciellt, för de som kan historien vet att första prototypen hade chassinummer 850001. Och denna bil bär nummer 850018. Så den är tidig, en av de allra första. Men det slutar inte där.

Trots att Jaguar officiellt hade dragit sig ur racingvärlden redan 1955 så var man lite sugna ändå. För här stod man med en bil som blivit grymt bra, klart bättre än konkurrenterna och kanske bättre än vad man hade trott från början. Och därför skulle det köras racing – direkt.
För att förstå historien bättre så ska vi börja vid introduktionen i Genève 1961. I mars närmare bestämt, som brukligt för den schweiziska salongen. Historien om när Bob Berry fick köra den första tillverkade coupén så fort tygen höll för att komma till Genève i tid har nått legendstatus – och E-Type blev en fullkomlig succé direkt.
Vilket tog Jaguar på sängen, de hade inte riktigt räknat med uppståndelsen. Eller orderingången. För vi kan säga så här, det stod inte direkt färdigproducerade bilar och väntade när orderströmmen slog till med full kraft. Snarare tvärtom, fabriken var knappt klar för att starta produktionen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill