Eldrift är Jaguars framtid. Från 2025 ska Jaguar bara sälja eldrivna modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Jaguar F-Pace P400e AWD PHEV

F-Pace får nytt liv med batteri som tar dig fem mil i högsta komfort. Priset är högt, men det betalar sig i längden.

Jaguar F-Pace fick i höstas ett mindre ansiktslyft. Men den riktigt stora nyheten är laddhybriden som har klivit in i modellprogrammet.
Jaguar har klädsamt nog inte snålat på battericellerna utan baxat ner ett paket på hela 17,1 kWh brutto, av vilket 13,8 kWh används för driften. Självklart kostar det en hel del, 834 100 kronor, men sällan har en miljökostym suttit så här skönt.
För att få valuta för pengarna laddas batteriet på natten. På morgonen trycker jag in EV-knappen och låter elmotorn på 143 hästkrafter ensamjobba. Den räcker bra till, vridmoment finns det gott om och skulle mer effekt behövas går giftmaskinen, den pigga tvåliters turbomotorn på 300 hästkrafter, i gång. Ingreppet är mjukt och märks knappt, förutom på ljudet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill