Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Jaguar XF Sportbrake 25d AWD

Jaguar förnekade att den skulle komma, men nu är den här – kombiversionen av Jaguar XF. För en lyxkombi med stor motor och saftig prislapp borde väl konkurrensen vara tämligen skral? Icke, nya XF Sportbrake stöter på motstånd från både tyskt och svenskt håll.

Efterfrågan på stora, lyxutrustade kombibilar med kraftfulla dieselmotorer skulle i dag kunna tänkas vara kraftigt begränsad och utbudet borde vara detsamma, i teorin. I verkligheten är det däremot tvärtom. Mercedes har förstås sin stora E-klass kombi med flera olika stora motorer, BMW har sin 5-serie Touring, Audi har sin A6 Avant, Volvo har sin V90 och sedan sensommaren finns även nya Jaguar XF Sportbrake. Jaguars nya kombi har till viss del namnet emot sig. Modellbeteckningen Sportbrake osar aktiv livsstil, design och trånga innerutrymmen och det är något som bilen inte kan leva upp till. XF Sportbrake är nämligen mer praktisk och rymligare än man kan tro. Hur praktisk?

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill