Compass som laddhybrid uppdateras redan efter ett år. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Jeep Compass 4Xe 1,3 Gse

Laddhybriden Jeep Compass är redan efter ett år på marknaden här med en uppdatering. Invändigt helt omgjord, men Compass är fortfarande en av de sämsta bilarna med sladd på marknaden. Okej räckvidd på el, men usel på så många andra punkter.

Vid första anblick är det svårt att se just hur stora Stellantis är. När italiensk-amerikanska FCA och fransk-tyska PSA slog sig samman tidigare i år bildades en enorm koncern med varumärken som spretar och delar teknik lite hur som. En Jeep som egentligen är en Fiat. En Opel som egentligen är en Peugeot. Och så kommer det givetvis fortsätta i allt större utsträckning.
Frågan är väl hur många varumärken en koncern kan svälja. Vd Carlos Tavares har sagt att alla märken ska få en chans i form av finansiering och ett tidsfönster på tio år. Ja, vi tittar på er DS Automobiles och Lancia!
Jeep sitter dock säkert i båten som sjätte bäst sålda märke i USA och därmed också koncernens kassako på andra sidan Atlanten. Men elektrifieringen knackar på dörren, och så sent som förra året kom märkets första laddhybrider – Compass och den mindre Renegade.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill