Byggarbetsplatsens kung. Nya Jeep Gladiator är utseendemässigt framfusig som ingen annan pickup. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Provkörning av Jeep Gladiator Rubicon 3,6 V6 4x4

Med sitt älskade pickup-land i blodet är det konstigt att Jeep väntat så länge med att presentera en ny egen ”flakare”. Senaste Gladiator baseras på populära ur-Jeepen Wrangler JT. Vi har provkört ett direktimporterat exemplar i kralligaste utförandet Rubicon. Förbered dig på en dundersockerchock.

Karossen ser ut att vara ritad av ett förskolebarn. Motorhuv, fyrkantig hytt, öppet flak, stora hjul samt lampor som sitter på utsidan. Lika enkel och lätt att ta till sig som en sockertoppad donut efter en fet hamburgerlunch. Glufs! Om utseendet är allt har vi redan vinnaren, alla vi råkar på under vår provkörning diggar nämligen vad de ser.

Gladiator är inget nytt för Jeep. Det heroiska namnet har inget med samägandet av italienska Fiat Chrysler Automotive att göra utan modellbenämningen fanns även på den Wagoneer-baserade fullsize-pickupen (SJ) som tillverkades 1962-1988.
1971 bytte modellen namn till Jeep Comanche eller J20 och i Sverige är modellen mest känd som Klargöringsbil 9711 inom Flygvapnet. 1987 köpte Chrysler upp American Motors Corporation (AMC) där Jeep ingick och eftersom Dodge hade sin liknande pickup, storsäljaren Ram, samt att J20 var 26 år gammal avslutades produktionen 1988. Men mellan 1981-1986 tillverkades även Jeep Scrambler (CJ-8), en förlängd CJ-7 med avtagbar takdel och långt flak. Outstanding den mest kända Scrambler-ägaren var Ronald Reagan som rattade sitt exemplar på sin ranch hemma i Kalifornien.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill