En tur upp i bergen visar hur bra Jeeps terrängegenskaper lirar med laddhybriddriften.

Provkörning av Jeep Wrangler Sahara 4xe Plug-in Hybrid

Efter att under många år ha gått hårt åt den hårdstylade retrobilen Jeep Wrangler finns nu anledning att tänka om. Som laddhybrid kan den tidigare så otidsenliga symbolbilen Jeep Wrangler ha hittat en ny mening.

I spåren av coronapandemin pågår en tydlig trend. Vi vill ut i naturen igen. Fler och fler vill ta på sig kängorna och vandra i bergen.
Vi odlar igen, gillar att påta i jorden, bli skitiga under naglarna och köra med släp till tippen och handelsträdgården.
Och det är där det går att hitta en mening åt en bil som Jeep Wrangler nu när den gått och fått sladd. För första gången finns en bil med riktigt kompetenta terrängegenskaper och möjlighet till körning utan utsläpp.

Jeep har fattat beslutet att bara sälja laddhybrider i Sverige. Jeep Wrangler Sahara och Rubicon finns alltså bara som laddhybrider. Ett politiskt ställningstagande av Stellantiskoncernens vd Carlos Tavares, visst. Men också ett måste. I de länder där Jeep kan sälja laddhybrider måste de göra det för att trycka ner märkets totala klimatgenomsnitt och därmed slippa dryga EU-böter.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill