Det enda som fattas är Per Gessle, lite lågt nynnandes på Gå & fiska! Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Karma Revero

Med kinesiskt kapital i ryggen kan bilmärket Karma gå en ljus framtid till mötes i det eldrivna prestigesegmentet. Men varför blev då en uppdaterad Fisker Karma första bilen ut?

Det är inte helt enkelt att veta var man ska börja i den här historien. Ska vi vrida klockan tillbaka till mitten av första decenniet på det nya årtusendet då danske Henrik Fisker började skapa vad som skulle bli lyxiga Fisker Karma? Eller ska vi nöja oss med att hamna vid 2011 och vår första provkörning av den då nya bilen? En så kallad seriehybrid där bensinmotorn laddade batterierna och framdrivningen sköttes av elmotorer.

Eller är det år 2013 då Henrik Fisker lämnar, samma år som företaget går i konkurs, som är bästa avstampet för historien? Eller det kinesiska intåget och produktionsflytten från finska Valmet till Kalifornien? Eller ska vi bara strunta i allt det där och hamna här, i dag, då vi provkör Karma Revero som är ny för den svenska marknaden? Fast ny och ny, egentligen är den en uppdaterad version av Fisker Karma – som Henrik Fisker började skissa på för kanske 15-18 år sedan. Är cirkeln sluten nu, eller? Seriöst, jag begriper inte riktigt. Och minst av allt det faktum att Karma använder en snart tio år gammal produkt för att lansera sitt varumärke. Jag vet, Sverige är knappt ens tvåa på bollen – Karma Revero har sålts i Staterna sedan 2017 där även uppdaterade Revero GT finns till försäljning. Men ändå.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill