Här ser vi vart Kia är på väg framöver med sitt formspråk. Ny grill, nya former och ny logga. Foto: Kia

Provkörning av Kia EV6 AWD GT Line 77,4 kWh

Vi står vid en Ionity-laddare utmed en av flera stora motorvägar nära flygplatsen i Frankfurt. Kilowattmätaren tickar snabbt upp till 190 och sen 230. Så kan också en ny elbil imponera. Vi har kört en av de allra första Kia EV6 som landat i Europa.

Vi behöver ladda lite energi i vår Kia EV6, en av de första förseriebilarna som kommit till Europa, och svänger in vid ett antal laddstolpar från Ionity. Precis som tidigare provkörda syskonet Ioniq 5 har Kia EV6 ett 800-voltssystem som ska ge ­stabilare laddning och till en högre effekt. Det ska gå snabbare att ladda med 800 volt jämfört med det hittills lite mer konventionella 350-400 volt som de flesta andra elbilar använder sig av.

Med 400-voltsbilar stannar laddeffekten alltför ofta på 50-90 kW. Nu tickar effekten snabbt upp till 190 kW och när batteriet värmts upp till rätt arbetskapacitet sticker effekten upp till 230 kW och lite till. Enligt faktabladet är den maximala laddkapaciteten på Kia EV6 239 kW vid snabbladdning, likström. Vid långsamladdning används bilens ombordladdare för växelström på 10,5 kW.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill