Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Kia

Provkörning av Kia EV6 GT

Prestandabromsar, optimerad styrning, omarbetad fjädring och stötdämpning, GT-körläge och högre effekt. Det är vad som skiljer GT-versionen från vanliga Kia EV6. Räcker det för att göra den till en eftertraktad toppmodell?

Det går inte att missa den gröna färgen. Nu när Kia har byggt inte bara sin, utan hela Hyundai Motor Group-koncernens, starkaste bil någonsin är det en illgrön färg som får den att sticka ut. Den neongröna färgen finns på bromsoken, i sömmarna på stolarnas klädsel, på en knapp på ratten och när man trycker på just den knappen aktiveras GT-läget som gör att instrumenteringen lyser grönt. Det betyder att Kian är redo att köras snabbt!

Det här är nytt

GT

EV6 GT följer i samma Gran Turismo-anda som Stinger GT, enligt Kia som ser den som sin andra GT-bil.

Starkast

Stinger GT hade V6-motor och 370 hk, men EV6 GT är Kias starkaste och snabbaste modell hittills. Med god marginal.

3,5 sekunder

Längre tid än så behöver inte EV6 GT för att nå 100 km/h.

42,4 mil

Den teoretiska räckvidden är åtta mil kortare än vanliga EV6.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.