Provkörning av Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid
Större batteri och längre räckvidd på el, i en bil som blivit lite större den också. Kia Niro Plug-In Hybrid verkar smart – och är det i verkligheten. Men priset?
Nya Kia Niro lanserades under året i såväl hybrid, laddhybrid som elbilsutförande. På papperet lockar nya Niro Plug-In Hybrid med starkare elmotor (85 hk mot tidigare 61 hk), eldriven värme i stället för att bensinmotorn ska värma kupén vid kyla och att modellen blivit lite större (272 cm mot tidigare 270 cm i axelavstånd, 442 cm mot tidigare 436 cm i totallängd). Bland annat. Samtidigt går det inte att bortse från priset som på några år stigit rejält. När vi testade förra generationen Kia Niro Plug-In Hybrid var prislappen för en jämförbar bil 370 600 kronor (förutom 18-tumshjulen). En massa pengar det där, men det köpte en maxutrustad Niro. Vår provkörningsbil är likaså maxutrustad på ett liknande vis som för tre år sedan, men den nya bilen (Advance Plus med svart C-stolpe och 18-tumshjul) kostar nu 481 800 kronor. Klimatbonusen på 13 400-14 300 kronor (18- eller 16-tumshjul) gäller fram till och med 31 december 2022. Eller så kan du privatleasa för 5 295 kronor i månaden över tre år med 1 500 mils körsträcka om året inklusive serviceavtal. Basversionen börjar på 418 900 kr/4 550 kr vid privatleasing.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se