Provkörning av Kia Picanto 1,0 T-GDi 100 hk GT Line
Kias minsting uppdateras och växer till sig. Men inte i mått mätt. Nya tekniska funktioner hämtas från större modeller men Picanto är fortfarande liten – på gott och ont.
Kias minsta modell Picanto, lanserad 2017, uppdateras. Inte mycket att skriva hem om, tänker du, men i fjol var detta landets bäst säljande modell som mäter in på under fyra meter i längd. Kosmetiskt märks mer aggressiv form i fronten och på baken samt ny strålkastargeometri, mer har hänt under skalet.
Pekskärmen har nytt utförande och har växt till åtta tum och framför ratten finns en 4,2 tums färgskärm kopplad till färddatorn. Bilen har ett nyckellöst system med startknapp. En större nyhet är dock adderandet av säkerhetsfunktioner. Dessa känner vi från märkets större modeller men även från senaste upplagan av syskonmodellen Hyundai i10 (se provkörning i Teknikens Värld nummer 4/2020). Filvarning och assistans, dödavinkelnvarnare, krockvarnare, trötthetsvarnare och varning/autobroms för bakomvarande fordon när man backar hör till dessa. Funktioner som man inte är bortskämd med i denna storleksklass.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se