Likheterna med föregångaren är som bortblåsta. Sorento har tuffat till sig.
Likheterna med föregångaren är som bortblåsta. Sorento har tuffat till sig. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD

Att en laddhybrid har fyrhjulsdrift eller sju sittplatser är ovanligt, konkurrenter som kombinerar de två är få och dyra. Vi kör nya Kia Sorento laddhybrid och ser om den har vad som krävs för att bli den nya folkfavoriten.

Nya Kia Sorento skäms inte för sig. Föregående generations runda, anonyma former smälte in i mängden. Men nya Sorento sticker ut hakan med ett aggressivt formspråk, och det med rätta. Från att tidigare varit en av flera billiga sjusitsiga suv-alternativ är nya Sorento mer relevant än någonsin nu när den koreanska bjässen är här som laddhybrid.

Med 481 centimeter på längden, 190 på bredden och 170 på höjden är den inte lika stor som den ger sken av. Sjusitsiga konkurrenter som Volvo XC90 och Ford Explorer är drygt två decimeter längre. Storleksmässigt är Sorento närmare Volvo XC60 (469 cm) och BMW X3 (471 cm), bilar som Sorento även prismässigt konkurrerar med. För Sorento är ingen billig bil – instegsversionen kostar 569 900 ­kronor men de flesta lär nog lägga till paketet Advance vilket höjer priset till 599 800 kronor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill