Provkörning av Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD
Premium Att en laddhybrid har fyrhjulsdrift eller sju sittplatser är ovanligt, konkurrenter som kombinerar de två är få och dyra. Vi kör nya Kia Sorento laddhybrid och ser om den har vad som krävs för att bli den nya folkfavoriten.
Nya Kia Sorento skäms inte för sig. Föregående generations runda, anonyma former smälte in i mängden. Men nya Sorento sticker ut hakan med ett aggressivt formspråk, och det med rätta. Från att tidigare varit en av flera billiga sjusitsiga suv-alternativ är nya Sorento mer relevant än någonsin nu när den koreanska bjässen är här som laddhybrid.
Med 481 centimeter på längden, 190 på bredden och 170 på höjden är den inte lika stor som den ger sken av. Sjusitsiga konkurrenter som Volvo XC90 och Ford Explorer är drygt två decimeter längre. Storleksmässigt är Sorento närmare Volvo XC60 (469 cm) och BMW X3 (471 cm), bilar som Sorento även prismässigt konkurrerar med. För Sorento är ingen billig bil – instegsversionen kostar 569 900 kronor men de flesta lär nog lägga till paketet Advance vilket höjer priset till 599 800 kronor.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se