Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT
Det skaver en aning. Dieselsuv år 2020 känns lika relevant som tamagotchi, spikmatta och Ice Bucket Challenge. De tillhör alla det förflutna.
Suv är såklart fortfarande hetaste mode, men diesel har blivit ett bränsle som mer och mer hamnat i marginalen, framför allt på grund av den höga malusskatten. Nya Sorento kostar redan i dag 10 772 kronor i skatt per år de första tre åren, och med regeringens nya förslag som kan komma att träda i kraft i april 2021 blir det ännu dyrare: 13 393 kronor per år de första tre åren. 178 gram per kilometer i koldioxidutsläpp kostar, ännu mer i framtiden.
Det här är nytt
4:e
Sorento är här för fjärde gången, med helt nytt utseende.
Säkerhet
Kia imponerar genom att fylla Sorento med massor av assisterande system.
7
I Sverige säljs endast den sjusitsiga versionen, oavsett diesel eller laddhybrid.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se