Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Raka, boxiga linjer. Designen gör att bilen ser större ut än vad den är.
Raka, boxiga linjer. Designen gör att bilen ser större ut än vad den är.
Raka, boxiga linjer. Designen gör att bilen ser större ut än vad den är.
Raka, boxiga linjer. Designen gör att bilen ser större ut än vad den är. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT

Det skaver en aning. Dieselsuv år 2020 känns lika relevant som tamagotchi, spikmatta och Ice Bucket Challenge. De tillhör alla det förflutna.

Suv är såklart fortfarande hetaste mode, men diesel har blivit ett bränsle som mer och mer hamnat i marginalen, framför allt på grund av den höga malusskatten. Nya Sorento kostar redan i dag 10 772 kronor i skatt per år de första tre åren, och med regeringens nya förslag som kan komma att träda i kraft i april 2021 blir det ännu dyrare: 13 393 kronor per år de första tre åren. 178 gram per kilometer i koldioxidutsläpp kostar, ännu mer i framtiden.

Det här är nytt

4:e
Sorento är här för fjärde gången, med helt nytt utseende.

Säkerhet
Kia imponerar genom att fylla Sorento med massor av assisterande system.

7
I Sverige säljs endast den sjusitsiga versionen, oavsett diesel eller laddhybrid.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.