Provkörning av Kia Stonic 1,0 T-GDi 120hk 48V DCT GT Line
Premium Efter tre år ansiktslyfts Kia Stonic. Största nyheten står mildhybridsystemet för, men nu går även Stonic för första gången att få i Kias högsta utrustningsnivå – GT Line.
Att kalla Kia Stonic för suv är kanske att tänja på sanningen, men det är i segmentet B-klassuv den placeras. Här konkurrerar Stonic dels internt med Hyundai Kona, men det större hotet kommer från Europa där antalet modeller har exploderat. Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona, Renault Captur, Nissan Juke och Peugeot 2008 är bara ett urval av vad som erbjuds i det kraftigt växande segmentet. Alla nämnda modeller har vanliga småbilar som grund och i nästan varje fall är det suvderivatet som säljer bättre. I Kias fall såldes det i fjol drygt 2 600 exemplar av Kia Stonic, av Rio som Stonic grundar sig på såldes knappt 1 400 bilar.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se