Provkörning av Lamborghini Miura P400S
Lamborghini Miura, superbilarnas fader. Den definierade klassen och dyrkas fortfarande
av entusiaster världen över. Vi hyllar modellen på vårt sätt, genom att köra P400S så som nöden kräver – stenhårt!
Det finns alltid ett före och ett efter, eller hur? Före och efter första kyssen. Före och efter första barnet. Och sedan har vi det där med före och efter 7 000 r/min i en Lamborghini Miura. Känslan, mekaniken – men framför allt ljudet. För tänk er en V12-motor med 60 grader mellan cylinderbankarna på strax under fyra liter. Extremt kortslagig. Tvärställd precis bakom ryggen på dig. Fyra stående Weber-förgasare och ett väl avstämt avgassystem.
Ryktet om att ljudet ska vara bland det häftigaste i motorvärlden är sant. För den sång som Miura lyckas prestera är inget annat än den ljuvaste musik. Vackraste motorljudet någonsin? Om det slår en ylande Ford BDA i rallyskogen, en 8,1-liters Chevy V8 i en Can-Am-racer med raka rör eller en Mercedes W125 med sin kompressormatade raka åtta på Nürburgrings Nordslinga? Det är ungefär som att tävla i musik – omöjligt att avgöra med andra ord. Så därför blir det kanske inte helt objektiva svaret – från förarplatsen i Lamborghini Miura med gaspedalen resolut tryckt i botten – ett rungande ja! Och inte nog med det. Ur de där orgelpiporna som kallas avgasrör, flödar musiken ur en bil som har de sexigaste karossformerna någonsin.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se