Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Lamborghini Miura P400S

Lamborghini Miura, superbilarnas fader. Den definierade klassen och dyrkas fortfarande 

av entusiaster världen över. Vi hyllar modellen på vårt sätt, genom att köra P400S så som nöden kräver – stenhårt!

Det finns alltid ett före och ett efter, eller hur? Före och efter första kyssen. Före och efter första barnet. Och sedan har vi det där med före och efter 7 000 r/min i en Lamborghini Miura. Känslan, mekaniken – men framför allt ljudet. För tänk er en V12-motor med 60 grader mellan cylinderbankarna på strax under fyra liter. Extremt kortslagig. Tvärställd precis bakom ryggen på dig. Fyra stående Weber-förgasare och ett väl avstämt avgassystem.
Ryktet om att ljudet ska vara bland det häftigaste i motorvärlden är sant. För den sång som Miura lyckas prestera är inget annat än den ljuvaste musik. Vackraste motorljudet någonsin? Om det slår en ylande Ford BDA i rallyskogen, en 8,1-liters Chevy V8 i en Can-Am-racer med raka rör eller en Mercedes W125 med sin kompressormatade raka åtta på Nürburgrings Nordslinga? Det är ungefär som att tävla i musik – omöjligt att avgöra med andra ord. Så därför blir det kanske inte helt objektiva svaret – från förarplatsen i Lamborghini Miura med gaspedalen resolut tryckt i botten – ett rungande ja! Och inte nog med det. Ur de där orgelpiporna som kallas avgasrör, flödar musiken ur en bil som har de sexigaste karossformerna någonsin.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill