Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av Lancia Gamma 2000 Coupé 1982

Lancias ingenjörer var kända för att gå sin egen väg. Men gick de för långt när de konstruerade Lancia Gamma? Vi kikar närmare på en Gamma i Göteborg och lyssnar till en luttrad ägare.

Lancia Gamma ses av en i princip enig entusiastvärld som en oupptäckt pärla. Den har egentligen allt. En underbar design av Pininfarina, med blandning av Ferrari 400 och gamla klassiska Lancia. En egensinnigt konstruerad boxermotor i aluminium. Ett varumärke som heter duga. Lancia staplade under 80-talet rallyvärldsmästerskap på varandra.
På papperet låter det som Lancia Gamma borde kosta hundratusentals kronor. Men i verkligheten får du fortfarande en Gamma för något som i samlarbilskretsar kan betraktas som en spottstyver.
Fyndläge med andra ord.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill