Provkörning av Lancia Gamma 2000 Coupé 1982
Lancias ingenjörer var kända för att gå sin egen väg. Men gick de för långt när de konstruerade Lancia Gamma? Vi kikar närmare på en Gamma i Göteborg och lyssnar till en luttrad ägare.
Lancia Gamma ses av en i princip enig entusiastvärld som en oupptäckt pärla. Den har egentligen allt. En underbar design av Pininfarina, med blandning av Ferrari 400 och gamla klassiska Lancia. En egensinnigt konstruerad boxermotor i aluminium. Ett varumärke som heter duga. Lancia staplade under 80-talet rallyvärldsmästerskap på varandra.
På papperet låter det som Lancia Gamma borde kosta hundratusentals kronor. Men i verkligheten får du fortfarande en Gamma för något som i samlarbilskretsar kan betraktas som en spottstyver.
Fyndläge med andra ord.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se