Provkörning av Lancia Thema 3,0 V6 MultiJet
En typisk amerikansk sedan med sydeuropeisk utstrålning och italiensk dieselmotor – snacka om identitetskris! Vi låter oss ändå charmas av den maffiga italienaren som bara blir bättre med mullrande V6-diesel.
Första intrycket
Få bilar lever ett så oförtjänt anonymt liv som Lancia Thema. Med identitetskrisen bortskalad återstår en bekväm, urstark och charmig landsvägskryssare.
Statusmarkör
5/10
Prisvärd
8/10
Den må se ut som en ansiktslyftning av gamla Chrysler 300C från 2000-talet, men bilen som säljs som Lancia Thema i Sverige (finns numera inte med i Lancia Sveriges modellprogram, men lagerbilar finns) är en helt ny bil sedan 2011. Under det nya Fiat-styret tog Chrysler fram en ny generation 300C och tidigt bestämdes att den skulle säljas i Europa under Lancia-flagg.
Identitetskrisen är därmed total. Just när svenska bilköpare hade börjat vänja sig vid att köpa Chrysler-bilar plockades märket bort och in kom i stället Lancia – ett välkänt märke i en liten entusiastkrets men som av den stora allmänheten mest förknippas med problem.
Thema har flera ljuspunkter. Den största av dem är trivseln i kupén. Hur svårt man än kan ha att identifiera sig med Lancia som märke och Thema som modell går det inte att värja sig för de bekväma stolarna, den eluppvärmda och kramiga ratten och den låga ljudnivån. Amerikanerna/italienarna har stoppat in mycket ljudisolering och lagt ned stor möda på att förbättra inredningskvaliteten jämfört med föregående generation 300C. Bidragande till känslan är förstås att Thema bara tas till Sverige i Executive-utförande, det vill säga fullsmetad med utrustning, men det ska sägas att alla material är utsökta och att byggkvaliteten upplevs likvärdig med de fina tyskarna. De stora 20-tumsfälgarna förstör dessvärre komforten.
Thema säljs bara med två motorer. Billigast är 3,6 V6 bensin med 286 hästkrafter och åttastegad automatlåda för 439 500 kronor. Dieselsexan är dyrare men ett väl så gott alternativ. 3,0-litersdieseln byggs av VM Motori i Modena som har försett Chrysler med motorer sedan 1992 och i dag ägs av Fiat. VM Motori är en stor spelare på motormarknaden och deras motorer kan hittas i allt från amerikanska suvar till taxibilar i London. Dieselsexan i Thema fungerar klanderfritt. 231 hästkrafter är inte mycket, 550 newtonmeter är desto mer. Kraften tycks alltid finnas redo och dieselknattret ekar med sin frånvaro. Den italienska dieseln mullrar mysigt och inbjudande. Smolket kommer i form av den otidsenliga automatlådan med fem växlar som inte alltid växlar rätt. Med en modern åttaväxlad automat hade harmonin varit total. Vid normal körning hamnar förbrukningen strax under litern per mil – långt ifrån bra, men inte sämre än likvärdiga alternativ från konkurrenterna.
Themas största problem är ändå att hitta kunder som vill betala närmare 500 000 kronor för en Lancia. Themorna är ytterst sällsynta på vägarna men under provkörningsperioden kommer vi otroligt nog ikapp en exakt likadan Thema på E4:an söderut. Vi hälsar på avmätt sydeuropeiskt vis.
Rivaler
Mercedes E 300 BlueTEC
Minsta V6-dieseln i E-klass ger 231 hk och 540 Nm. Ser billigare ut på pappret men behöver mycket, och dyr, utrustning för att bli jämförbar med Lancia Thema.
Pris: 449 900 kronor.
Lancia Thema 3,0 V6 MultiJet
Pris
479 500 kronor, säljs nu.
Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 987 cm3, 239 hk (176 kW) vid 4 000 r/min, 550 Nm mellan 1 800–2 800 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 507, bredd 149, tjänstevikt 2 042, maxlast 430, tankvolym 72,3 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 245/45 ZR20.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 230 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,96, landsväg 0,59, blandad körning 0,72.
CO2 191 g/km.
Skatt
4 537 kronor per år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se