På bredden. Land Rover utökar sitt utbud med två nya Defender-modeller, två värstingar. Foto: Jan-Erik Berggren

Provkörning av Land Rover Defender P400e och V8

Klimatsmart jätte med ett CO2-värde på 74 gram och en räckvidd på el på 4,3 mil. Eller klimatosmart men underbar V8 på 525 hästkrafter och 0-100 km/h på 5,2 sekunder, med en bil som väger 2,5 ton. Land Rover tar till det extrema när de breddar Defenderfamiljen. Bilen som redan kunde nästan allt kan ännu lite mer.

Vi var många som såg väldigt mycket fram emot den nya Land Rover Defender som presenterades för allra första gången sommaren 2020. Bilen gick till final i Årets Bil 2021 men kom sexa, av sju i final, på 164 poäng.
Defender tog delvis revansch med flera priser, inte minst hemma på de brittiska öarna, och hyllades bland annat för sin design.

Defender lanserades med en rätt tveksam fyrcylindrig dieselmotor under huven. Så inte undra på att presentationen då handlade mest om design, livsstil och de olika funktionerna. Den nya inredningen fick stor uppmärksamhet och vår provkörningsförare Erik Wedberg undrade lite försiktigt om inte Defender blivit ”lite för fin i kanten”.
Jodå, det finns fortfarande ruffa och tuffa detaljer men det är ingen tvekan om att Land Rover Defender blivit mer ombonad och gått mer åt det lyxiga hållet – om än inte alls lika långt som värste konkurrenten Mercedes G-klass.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill