På LC-modellerna tillåts Lexus vilda designspråk spela fritt. Cabrioletmodellen har lägre tyngdpunkt än coupén. Foto: Harald Dawo

Provkörning av Lexus LC 500 Convertible

Har världen fortfarande plats för något så ytligt, dumt och alldeles underbart som en cabriolet med bensin-V8 helt utan elektrifiering?

På papperet är det svårt att förstå sig på Lexus LC 500. Denna stora coupé, lanserad redan år 2016, påminner utseendemässigt mycket om superbilen LFA, men är av en helt annan karaktär.
Namnet LC står för Luxury Coupé och säger allt - det här är en lyxig glidare snarare än en sportbil byggd för att vara så snabb som möjligt.
Trots att den är svår att förstå sig på är den svår att inte tycka om. Nej, LC 500 är absolut inte den snabbaste bilen i sin klass, definitivt inte billigast och inte roligast. Den har däremot det där svårfångade och svårförklarade ”något”.
Nu kommer cabrioletmodellen LC 500 Convertible och det är dags att ta reda på om den också har ”något”.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill