Japanska supersportbilen Lexus LFA

Provkörning av Lexus LFA

Lexus är mest känt för stora glidare med betydligt fler lyxfunktioner än körglädje. Men med LFA är det slut på den tiden. Vi trycker pedalen i botten på världens snabbaste Lexus – i världens mest farthatande land.

Motorn skriker när jag försöker forcera hårnålssvängarna allt snabbare uppför en bergssida. Alla tutar. Konstigt, för de hatar ljud här i Schweiz. På riktigt. Faktiskt fanns det en gång i tiden en lag som förbjöd dig att stänga bildörren för hårt. Men jag bryr mig inte, för det här motorljudet är så speciellt. Så högt, så rent, så vilt. De tio kolvarna under huven är i perfekt harmoni, och det hörs. Ett litet vred till höger om instrumenteringen bygger om grafiken framför mig, i stället för att varvräknaren visar alla varvtal börjar den nu på 4 000. Det betyder att jag nu har bättre möjlighet att växla på exakt rätt varvtal. Halv gas och jag märker av superkrafterna. Full gas, och jag skjuts in i de futuristiska, röda lädersätena. Varje gupp i asfalten får varvtalet att ta fart. Skriket blir högre tills kolfiberbromsarna hejdar framfarten. I kurvorna blir det tydligt att jag balanserar på en knivsegg. En millimeter gaspådrag för mycket och krafterna vill kasta ut bakvagnen. Försiktigt, försiktigt, försiktigt till utgången av kurvan och sedan full gas medan LFA:n kastar med sin arga bakände.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill