Provkörning av Lexus LS 600h
Sugen på att känna lyxen, flärden och komforten – men ändå ha ett skapligt rent miljösamvete? Lexus nya flaggskepp – LS 600h – kombinerar sportvagnsprestanda med limousinkänsla. Och det hela kryddas med permanent fyrhjulsdrift.
Första intrycket #549
Vid start och i låga farter ger elmotorn den 2,3 ton tunga ”limousinen” en ljudlös skjuts, och det blir inte mycket ljudligare när V8-motorn tar vid.
Lexus har gjort det igen, en ny hybrid. Det hela startade med fyrhjulsdrivna RX 400h innan lyxsedanen GS 450h fick ta del av miljötänkandet. Nu presenterar Lexus en stor, stark och lyxig sedan.
Är på plats i Berlin för lanseringen av Lexus LS 600h och visst går det att kalla den skepp när vi kryssar fram i den hetsiga storstadstrafiken. Som lök på laxen väljer jag naturligtvis att inleda provkörningen med att känna på den förlängda L-varianten. Bilen är 515 centimeter lång (44 centimeter längre än Volvo V70!), väger 2,3 ton och kostar 1,3 miljoner. Med andra ord gäller det att hålla tungan rätt i mun…
Utanpå är Lexus LS 600h en diskret rackare. Visst känns det att LS 460 har fått stå modell för bilen – det enda som vid en snabb anblick skiljer dem åt är fälgarna, lysdioder fram och bak och ett diskret blått ytskikt på L-emblemet.
När vi ändå är inne på emblem kan tilläggas att siffran 600 i namnet på bilen inte står för motorns volym. Däremot ska hybridtekniken motsvara den effekt som en vanlig bensinmotor på sex liter genererar. Det lilla h:et står naturligtvis för hybridsystemet. LS 600 h är världens första hybridbil med V8. Bensinmotorn är på fem liter och bygger på samma motor som i lillebror LS 460. Den ackompanjeras av en kraftfull elmotor, ett permanent fyrhjulsdriftssystem och ett tvåstegs elektroniskt styrt variabelt transmissionssystem.
Mekaniken i kombination med laminerade glasrutor fram och på sidorna gör att den förlängda versionen är frapperande tyst. Vi formligen glider fram på vägarna och inte ens i hög fart på Autobahn blir kupén ljudlig. Enligt Lexus är ljudnivån i 100 km/h endast 60 db, motsvarande den normala ljudnivån på ett kontor eller i ett vanligt samtal.
0–100 km/h ska enligt Lexus avverkas på 6,3 sekunder. Det är imponerande att man från stillastående direkt har hela 300 Nm att tillgå när de båda motorerna samverkar.
Det avancerade hybridsystemet kombinerar effekten från den bensindrivna V8-motorn på 394 hk med de 225 hk som elmotorn levererar. Totaleffekten anges till 445 hästkrafter.
Genom att kombinera fyrstegs direktinsprutning med variabla ventiltider och katalysatorer i grenrören kan LS 600h dessutom visa upp mycket låga utsläpp av bland annat koldioxid – 219 g/km. Att bilen sedan bara ska dra 0,93 l/milen vid blandad körning är ju heller inte fy skam. Men om den verkligen gör det får vi testa så fort bilen kommer till Sverige.
Precis som i GS 450h finns elmotorn, generatorn, kraftfördelningsenheten och reducerväxeln i samma kompakta växellådshus, som till storleken är jämförbar med en vanlig växellåda. Hybridsystemet har även ett nickel-metallbatteri på 288 volt med 20 moduler som är placerade över bakaxeln.
Vid start och i låga hastigheter drivs bilen uteslutande av elmotorerna, något som ger en ljudlös och utsläppsfri gång. Systemet justerar och övervakar fördelningen mellan el- och bensinmotorn automatiskt, något man som förare inte behöver ägna en tanke.
Inne i kupén är det snyggt, stilrent och fullt av skinn. Hela instrumentbrädan är tillverkad i skinn, liksom stolar och dörrsidor. Förutom detta får man också rikligt med träinslag av äkta valnöt, ask eller lönn. Allt känns ergonomiskt rätt, instrumenteringen är tydlig och lätt att förstå. Det är tydligt att kupén är indelad i fyra separata platser, tack vare de gigantiska mittkonsolerna fram och bak. Klimatanläggningar arbetar i fyra olika zoner. I den längre varianten får man ett klimatstyrningssystem som känner av kroppstemperaturen på de olika passagerarna och reglerar de 20 olika luftventilerna efter önskemål.
Lägg därtill att du kan spana in de senaste dvd-filmerna under resan i baksätet på 9-tums skärmen som vinklas ned från taket.
Efter en stund bakom ratten tar jag i stället plats – som sig bör – i baksätet och i den speciella vilofåtöljen. Jag tar fjärrkontrollen till stolen, trycker på ett par knappar och vips har jag förflyttat mig till ett eget privat spa. I värsta Baden-Baden-stil (det går att luta ned i 45 grader och har ett utdragbart fotstöd) och med lite ventilation i stolen så trycker jag på knappen ”Shiatsu”. Himmel! Åtta pneumatiska kammare gör allt för att ge mig precis rätt akupressur av axlar och rygg.
Säkerhet är något som Lexus har arbetat extra hårt med i LS 600h, de konstiga bokstavskombinationerna på olika system verkar aldrig ta slut. Förutom att LS 600h har lysdioder i halvljuset så har bilen begåvats med ett avancerat krocksskyddssystem som känner av olika hinder, övervakar föraren, assisterar styrningen vid nödsituationer och som skyddar vid en krock bakifrån.
Med hjälp av millimetervågsradar fram och bak samt en stereokamera intill backspegeln identifieras möjliga hinder i färdvägen och föraren görs uppmärksam både via ljud och varningslampor. Dessutom finns en kamera som håller koll på att föraren inte somnar eller har uppmärksamheten på annat håll.
Förutom detta har LS 600h utrustats med dynamisk stabilitetskontroll (VDIM), elektronisk bromskraftsfördelning (EBD), antispinn/antisladdsystem, ett automatiskt reglerande fjädringssystem (AVS), intelligent parkeringsassistent (IPA) och ett nytt farthållarsystem (ACC) som fungerar utmärkt i alla hastigheter mellan 0 och 170 km/h.
Men frågan är varför inte bilen går att få med bältespåminnare i baksätet… Man kanske inte kan få allt, inte ens för 1,3 miljoner kronor (som den kostar fullutrastad).
Lexus LS 600h
Pris
988 500 kronor (L-versionen från 1 055 000 kronor).
Motor
Bensin 8-cyl längsmonterad v-motor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler med variabla öppningstider per cylinder. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 94/89,5 mm, cylindervolym 4 969 cm3. Max effekt hybridsystemet 455 hk (327 kW), max effekt bensinmotor 394 hk (290 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 4 000 r/min, max effekt elmotor 224hk (165 kW), max vridmoment 300 Nm.
Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med Torsendifferential (fördelning fram/bak 40/60). Elektronisk CVT-låda med sekventiellt växlingsläge och åtta simulerade växlar.
Fjädring/hjulställ Adaptiv luftfjädring. Dubbla övre och undre tvärställda länkarmar fram. Multilänkaxel bak.
Styrning
Kuggstång med elektrisk styrservo och variabelt utväxlingsförhållande. Rattvarv 2,3–3,7. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system (ABS) med bromsassistans, elektronisk bromskraftsfördelning och energiåtervinnande bromssystem.
Hjul
Fälg 8 tum, däck 245/45 R19.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 297 (309 i L), längd 503 (515 i L), bredd 188, höjd 148, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt 2 345, maxlast ca 385, max släpvikt 2 000. Tank 84 liter.
Fartresurser*
Toppfart 250 km/h (begränsad). Acceleration 0–100 km/h 6,3 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,13, landsväg 0,8, blandad körning 0,93 l/mil. CO2 =219 g/km.* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se