Lexus NX har uppdaterats med laddhybriddrivlina, ungefär samma som i Toyota RAV4. Foto: Hans Berggren / Teknikens Värld

Provkörning av Lexus NX 450h+

Sju år efter att Lexus lanserade suven NX uppdateras den till en nästan helt ny bil. Ny design, infotainment och framför allt drivlinan som får modellen att passa nutiden.

En oktobermorgon på Mallorca, den startar med solsken men tas efter en stund över av dunkla moln. Vi skyndar oss till den vita bilen som står prydligt uppradad bredvid likadana bilar, som allihop väntar på att få köras av ett gäng journalister. Bilen välkomnar med en varm och inbjudande interiör, och när vi har satt oss i bilens röda sportsäten stänger vi dörren till den gråa och tunga atmosfären.

Vi rullar iväg enligt navigatorn som pratar övertydlig robot-svenska med oss. Batteriet visar 100 procents kapacitet, men inte hur lång räckvidden är, trots att bilen slagit över till ”EV Mode”. Ja, för Lexus NX har alltså uppdaterats med ett litiumjonbatteri. Modellen heter 450h+ och är en fyrhjulsdriven laddhybrid.
Drivlinan känns igen från Toyota RAV4 Laddhybrid, det är en kombination av koncernens välkända hybridsystem (som nu är inne på sin fjärde generation) och ett laddhybridsystem. Förbränningsmotor fram och elmotorer både fram och bak.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill