Provkörning av Lexus NX 450h+
En oktobermorgon på Mallorca, den startar med solsken men tas efter en stund över av dunkla moln. Vi skyndar oss till den vita bilen som står prydligt uppradad bredvid likadana bilar, som allihop väntar på att få köras av ett gäng journalister. Bilen välkomnar med en varm och inbjudande interiör, och när vi har satt oss i bilens röda sportsäten stänger vi dörren till den gråa och tunga atmosfären.
Vi rullar iväg enligt navigatorn som pratar övertydlig robot-svenska med oss. Batteriet visar 100 procents kapacitet, men inte hur lång räckvidden är, trots att bilen slagit över till ”EV Mode”. Ja, för Lexus NX har alltså uppdaterats med ett litiumjonbatteri. Modellen heter 450h+ och är en fyrhjulsdriven laddhybrid.
Drivlinan känns igen från Toyota RAV4 Laddhybrid, det är en kombination av koncernens välkända hybridsystem (som nu är inne på sin fjärde generation) och ett laddhybridsystem. Förbränningsmotor fram och elmotorer både fram och bak.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se