Provkörning av Lexus RX300
Basfakta
Motor
6-cyl tvärställd V med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 87,5/83 mm, volym 2995 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 283 Nm vid 4500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad automatåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med McPhersonben och krängningshämmare fram och bak. Fram L-formade undre bärarmar, bak multilänkaxel. Luftfjädring.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m, 3,0 rattvarv.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/60 R17. Alternativt 7 tum, 235/55 R18.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 474, bredd 185, höjd 171, spårvidd fram/bak 158/156. Tjänstevikt 1835-1915, maxlast ca 450, släpvagnsvikt 2000. Bränsletanken rymmer 72 liter.
Fartresurser*
Acc. 0-100 km/h 9 s, toppfart 200 km/h.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 1,22 liter/mil.
*Tillverkarens uppgift
Skifte med syfte
Lexus laddar om med en ny RX300 som är betydligt trevligare än föregångaren. Volvo med XC90 får se upp.
För fem år sedan kom Lexus RX300 till världen. Ett lyckokast för tillverkaren, särskilt i USA där den är bästsäljare i klassen. Totalt har RX300 tillverkats i 542000 exemplar. Till Sverige kom modell först för tre år sedan och har sedan dess inte gjort större avtryck i statistiken.
Nu kommer ersättaren. RX300 generation två anknyter starkt till förra modellen, åtminstone vid en snabb blick. Lång, smäcker kaross utan någon som helst aggressivitet. Något som flera andra tillverkare satsat på och som i vissa läger är tufft och manligt. Skogsarbetarskjorta och cigg i mungipan liksom, men några sådana primitiva böjelser framkallar inte Lexus.
Lexus går en annan väg. RX300 är konstruerad för att vara optimalt bekväm och lika tyst som en lyxig personbil. Att sitta huvudet högre än personbilsföraren tilltalar också många samt det faktum att permanent fyrhjulsdrift ger ökad framkomlighet och säkrare vinteregenskaper. Allt i en mycket modern och tilltalande förpackning.
Trots att nya RX300 är väldigt lik föregångaren lanseras den som en allt igenom ny bil. Det enda "arvegodset" från gamla RX300 är motorn där grundkonstruktionen är den samma: en treliters V6 som med nytt insug och avgassystem fått ytterligare några hästkrafter, totalt nu 204. Motorn delar för övrigt block med Toyota Camry.
Axelavstånd, längd, bredd och innerutrymmen har också förbättrats väsentligt. Gamla RX300 känns numeramindre än flertalet konkurrenter, men den nya upplevs som mycket rymligare. Även kvalitetskänslan i inredningen har förbättrats jämfört med den förra RX300 som känns relativt billig och plastig. Här är det betydligt högre klass. Påkostade material och snygga utföranden med bland annat träpaneler som ser ut och känns som trä och inte plast.
Den nya femstegade automatlådan jobbar mjukt, nästan omärkligt så länge man kör snällt. Lite mer bestämt när man gasar hårt. Lådan kan också växlas ?sekventiellt? om man så vill.
Allting känns avspänt och det är just det som är grejen med RX300. Den är odramatisk, lättkörd, sanslöst bekväm och nästan spöklikt tyst. Den gamla modellen var redan den bland de tystare i genren, den nya påstås vara ännu tystare och jag tror på det. Fast asfalten är betydligt mer finkornig på Sardinien där provkörningen äger rum än de månlandskap vi kör på i Sverige. Ett framtida test på svenska vägar får visa hur det verkligen är, men jag håller en slant på att Lexus är tystare än de flesta. Ett litet vindbrus kommer från de stora tydliga backspeglarna men då måste man upp i 140 km/h.
Stora tunga SUV:ar brukar kännas otympliga under sådana omständigheter. Kränga, svaja, skrika med däcken och hasa. Nya RX300 väger trots sin storlek faktiskt under två ton och det påverkar väghållningen positivt. Bilen går mycket stadigt och däcken (Bridgestone) håller i även vid hård kurvtagning. Krängningen är också ytterst måttlig, ännu mindre om bilen är utrustad med luftfjädring för 23000 kronor. Däremot upplever jag faktiskt luftfjädringen som mer obekväm än den konventionella skruvfjädringen. Över plötsliga ojämnheter, potthål och gupp dunsar luftfjädringen mer och bilens karossrörelser är mer "nickiga" i längsled. Den enda fördelen jag ser det är att karosshöjden går att ändra och att bilen sänker sig lägre när man kör fort, vilket som sagt påverkar kurvtagning och luftmotstånd. Att kunna höja bilen i terräng är naturligtvis inte heller så dumt. Men 23000?
Apropå kurvtagning finns "aktivt halvljus" som tillval. En idé från Citroën DS 1968 som först nu börjar sprida sig bland tillverkarna (dock inte hos Citroën!). När man svänger in i en kurva vrider halvljuset med bilen in i kurvan. Smart och bra.
I övrigt är RX300 en tämligen välutrustad bil. Aktivt antisladdsystem, antispinn, nio krockkuddar (varav en skyddar förarens knän), xenonstrålkastare, cd-anläggning med åtta högtalare, klimatanläggning och aluminiumfälgar för att nämna en del.
Grundpriset är 415900 kronor vilket måste anses vara en ytterst moderat höjning jämfört med den mindre, taffligare och inte alls lika välutrustade föregångaren som kostade 408400 kronor. Den kändes å andra sidan alldeles för dyr.
Väljer man komfortpaketet som innehåller bland annat 18-tumsfälgar, läderklädsel, elstyrda framstolar, fällbart baksäte (40/20/40), regnsensor och fjärrstyrd öppning/stängning av bakluckan hamnar priset på 459600 kronor.
Toppmodellen har Executive-paket och kostar 544900 kronor. Förutom det nyss nämnda finns då luftfjädring, aktivt halvljus, GPS-navigering, backningskamera, eltaklucka, träratt och en hiskeligt påkostad stereoanläggning från Mark Levinson. Speldosan går för övrigt att köpa även till Comfortpaketet mot ett tillägg på 14000 kronor, liksom GPS/backkamera för 31500 kronor.
I Sverige blir Volvo XC90 2,5T med 210 hk den naturliga fienden. Den kostar i grundutförande med sju säten strax över 400000 kronor men saknar en del av den utrustning RX300 har.
Lexus kvalitets- och kundomsorgsrykte kommer säkert att locka en och annan från Volvohallen. Att äga en Lexus innebär inte bara att man har en dokumenterat hållbar bil. Man blir väl omhändertagen även som kund med lånebil vid service och verkstaden ringer exempelvis när det är dags att skifta till sommardäck. Allt sammantaget gör RX300 till en SUV med fin harmoni.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se