Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Lexus har jobbat mycket med responsen i nya elbilen. Men har de glömt räckvidden?
Lexus har jobbat mycket med responsen i nya elbilen. Men har de glömt räckvidden?
Lexus har jobbat mycket med responsen i nya elbilen. Men har de glömt räckvidden?
Lexus har jobbat mycket med responsen i nya elbilen. Men har de glömt räckvidden? Foto: Lexus

Provkörning av Lexus RZ 450e

Visst är den moderna elbilen en revolution i bilvärlden. Men en nästan lika stor snackis kan Lexus nya ratt bli. För när ratten inte längre sitter ihop med framaxeln mekaniskt kan så mycket roligt hända.

Till att börja med: det är inte var dag vi kör något som är så helt annorlunda.
Som journalist är det hälsosamt att ha en kritisk och skeptisk syn på livet och tillvaron. Det blir liksom enklare och behagligare om du inte köper alla påståenden rakt av. Inte hugger på drösvis med ”nyheter” som landar i brevlådan och inte anser att alla ”uppfinningar” kommer att förändra världen.
Men. Då och då händer det ändå saker som fastnar och som kan få betydelse. Jag tror att Lexus nya teknik ”steer-by-wire” och nya ratt är en sån sak. Det låter som en enkel sak och är det också men hittills har vi inte sett det i en massproducerad personbil. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.