Provkörning av Lexus RZ 450e
Visst är den moderna elbilen en revolution i bilvärlden. Men en nästan lika stor snackis kan Lexus nya ratt bli. För när ratten inte längre sitter ihop med framaxeln mekaniskt kan så mycket roligt hända.
Till att börja med: det är inte var dag vi kör något som är så helt annorlunda.
Som journalist är det hälsosamt att ha en kritisk och skeptisk syn på livet och tillvaron. Det blir liksom enklare och behagligare om du inte köper alla påståenden rakt av. Inte hugger på drösvis med ”nyheter” som landar i brevlådan och inte anser att alla ”uppfinningar” kommer att förändra världen.
Men. Då och då händer det ändå saker som fastnar och som kan få betydelse. Jag tror att Lexus nya teknik ”steer-by-wire” och nya ratt är en sån sak. Det låter som en enkel sak och är det också men hittills har vi inte sett det i en massproducerad personbil.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se