Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Lexus första elbil är vanliga UX försedd med elektrisk drivlina.
Lexus första elbil är vanliga UX försedd med elektrisk drivlina.
Lexus första elbil är vanliga UX försedd med elektrisk drivlina.
Lexus första elbil är vanliga UX försedd med elektrisk drivlina. Foto: Hans Berggren / Lexus

Provkörning av Lexus UX 300e

Lexus och Toyotas första elbil sticker ut med en extrem garanti. Lexus garanterar att batteriet klarar 100 000 mil under 10 år. Mikael Stjerna provkör.

UX 300e är Lexus första elbil, men nyheten är faktiskt större än så. Det är Toyota-koncernens första helt eldrivna bil i Europa.
Förväntningarna är högt ställda. Toyota är inte bara en av de största biltillverkarna i världen, man är dessutom ledande inom elektrifiering. Ingen annan biltillverkare kommer i närheten av den erfarenhet Toyota har som masstillverkare av hybridbilar. Men Toyota har hållit elbilskunderna på halster i flera år. När konkurrenterna en efter en har tappat elbils-oskulden har Toyota envist hållit fast vid sitt hybridkoncept. Tills nu.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.