Provkörning av Lotus Cortina (1965)
I mitten av 60-talet var Lotus Cortina motsvarigheten till dagens Mitsubishi Lancer Evo X och Subaru Impreza WRX. I dag är de mer eftertraktade än någonsin och är värda upp till en halv miljon kronor och mer.
De allra flesta Lotus Cortina som finns kvar i dag har körts i tävling, främst racing men även i rally.
Det här exemplaret har dock räddats från det ödet trots att den togs hem i samma veva som Ford Sverige utrustade sina dåtida stjärnförare med Lotus Cortina.
Ägaren Bertil Hässelås i Tranemo såg en Lotus Cortina i händerna på Bosse Ljungfeldt 1963 och blev helt såld. Men då, ännu inte fyllda tjugo, fanns det förstås inga ekonomiska möjligheter att köpa en.
Redan 1971 hade han dock en Lotus Cortina men efter enträget tjat sålde han den till en kompis brorsa fast det aldrig kändes speciellt rätt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se