Provkörning av Lotus Eletre
Premium Den nya Lotus-suven har allt och kan allt. Den spurtar till 100 km/h på under tre sekunder, den har 60 mil i räckvidd och 800-voltsystem med extremt snabb laddning på 350 kW. Mikael Stjerna förklarar varför den är ett dåligt köp.
Den liknar inget alls av det som vi förknippar med gamla Lotus. De engelska sportbilarna från Lotus var aldrig övermotoriserade, de var lätta och egensinniga karaktärer. Samt – i ärlighetens namn – notoriskt opålitliga.
Sedan kinesiska Geely köpte bolaget 2017 har man slagit in på ett helt nytt spår. En elbilsplattform har tagits fram och en ny bilfabrik har byggts i Wuhan, en stad världsberömd för något helt annat, allt i kinesisk rekordfart. Här kommer 100 000 Lotus-bilar per år att byggas, om Lotus-montörerna kan hålla sig borta från stadens djurmarknader.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se