Provkörning av Lotus Emira V6 First Edition
När det står Senna road på skylten vet du att du är på rätt väg. Med pengar från kinesiska Geely och arvet från Colin Chapman ska Lotus i Hethel på den brittiska östkusten ta elbilsvärlden med storm. Men för att nå framtiden krävs ibland ett steg bakåt: som med Lotus Emira, en klassisk sportbil med V6-motor monterad i mitten.
Vi har sett det på nära håll förut. När Geely köpte Volvo Cars av Ford 2010 pratades det mycket om att ”släppa lös tigern”. Volvo fick ekonomiska muskler att genomföra ett massivt utvecklingsprogram under ledning av en egen utvecklingsavdelning. Utan begränsningar i form av etablerade plattformar, underleverantörsavtal och samarbetspolicys. Vi vet hur det gick. Volvo utvecklade plattformarna SPA och CMA, tog ett rejält tekniskt kliv och står nu redo för en andra generation elbilar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se