Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Lotus Omega

Vi kör bilen som ansågs så kontroversiell att ­toppfarten ströks från marknadsföringen. I en tid när BMW och Mercedes börjat begränsa toppfarten på sina värsting­bilar gjorde familjesedanen Lotus Omega 286 km/h – och var därmed världens snabbaste sedan.

Magnus Kvandal

När vägen öppnar upp lägger jag i tvåan och trampar till på gasen. De breda bakdäcken har inte en chans mot det massiva vridmomentet, och börjar spinna okontrollerat. På tredje växeln greppar däcken, och det monumentala vridmomentet trycker mig bakåt i sätet. Efter en blinkning har hastighetsmätaren passerat vad som är lagligt på det svenska vägnätet. Fortfarande på treans växel.

Förarmiljön är precis lika plastig som man förväntar sig av en Opel från 90-talet. Men kolla hastighetsmätaren. Foto: Patrik Lindgren

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill