Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Med nytt namn samt raffinerad teknik och design hälsar nya Lustiano 3000R till före detta JC Indigo. Helsvensk i nästan allt.
Med nytt namn samt raffinerad teknik och design hälsar nya Lustiano 3000R till före detta JC Indigo. Helsvensk i nästan allt.
Med nytt namn samt raffinerad teknik och design hälsar nya Lustiano 3000R till före detta JC Indigo. Helsvensk i nästan allt.
Med nytt namn samt raffinerad teknik och design hälsar nya Lustiano 3000R till före detta JC Indigo. Helsvensk i nästan allt. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Lusitano 3000R

Historien har för vana att upprepa sig – men när vi äntrar nya Lusitano 3000R med före detta JC Indigo i tankarna blir det med nya smaker. Förbättrad och vitaliserad i det mesta skänker den handbyggda sportvagnen från Skene helt nytt hopp till den gamla devisen ”Super Swede”.

Det här är nytt!

Lusitano

Glöm Indigo. Grundformen är densamma men motor, kaross och köregenskaper är helt nya.

Skene

Tillverkningen sker i låg skala, målsättningen är cirka 20 bilar per år, i västgötska Skene.

Volvo

Lusitano 3000R använder sig av mekanik och drivlina från Volvo. Rak sexcylindrig T6-motor på 307 hästkrafter kopplad till femväxlad manuell M90-låda.

Pris

Grundpriset är 1 050 000 kronor men det innebär en ”naken” bil, de aktuella kundbeställda Lusitano 3000R i nuläget kostar 1,3-1,4 miljoner kronor.

Formerna hos Lusitano 3000R är av typen älska eller hata, tillkomna redan på 1990-talet men inspirerade från ännu längre bakåt i tiden. Man behöver knappast kisa med blicken för att skönja Austin-Healey, Jaguar E-type eller Volvo P1800 i formspråket. Orsaken är enkel, samtidigt krånglig – Lusitano är det nya namnet på det som tidigare var Indigo med ursprung i Jösse Car.

Minnesgoda läsare känner till historien om entreprenören Bengt Lidmalms idéer i mitten av 1990-talet om den värmlandsbyggda sportbilen som redan efter några år och totalt 43 tillverkade bilar fick lägga ned. Där kunde historien också satt punkt, om det inte vore för om. När Teknikens Världs egen biljurist Michael Luft för 7-8 år sedan ville sälja sin smurfblå Indigo 3000 från 1998, som tidigare hade rullat som testbänk på Chalmers Tekniska Högskolas maskin- och farkostutbildning, fick övertecknad (!) uppdraget att köra bilen till sportbilshandlaren von Brauns showroom i Skene. Där blev bilen stående tills värmlänningen och entreprenören Jonny Olsson så småningom köpte den blå bilen. Men då hade Torbjörn von Braun redan börjat fila på idén om att återuppta tillverkningen av Indigo!

Karossen har setts över av den ursprungliga Indigo-designern Hans Philip Zachau. Mer stringens i allt. Foto: Glenn Lindberg

Olsson lyssnade på von Braun och snart var bollen i rullning, idéerna om en ny svensk sportbil blev allt mer verkliga. Ett otal kubikmeter vatten har ­runnit genom Viskan sedan dess, i vintras fick 3000R sin certifiering och typgodkännande samt har hunnit byta namn till ”Lusitano”.

– Ägarbilden är delvis annorlunda nu och i och med alla förbättringar kände vi att det var mer rätt att ge bilen helt nytt namn, förklarar vd Frank Bergqvist bakgrunden till namnbytet.

Ansvarig designer är då som nu Hans Philip Zachau. I mitten av 90-talet drev Zachau företaget Nya Perspektiv tillsammans med Lasse Pettersson som hade stora designuppdrag inom Volvo, i nutid fortsätter Zachau businessen i mindre skala genom sitt Lighthouse.

Med helklädd instrumentpanel blir sittbrunnen extra trivsam. Bilden visar förseriebil. Foto: Glenn Lindberg

Nya 3000R är till skillnad från JC Indigo helt digitaliserad och man noterar en helt annan skärpa i stort som smått. Huvudägare bakom Lusitano är fortsatt Jonny Olsson och hans kärlek till bilen och konceptet går utanpå det mesta.

– Jag minns när jag körde förbi Indigo-fabriken när den hade flyttat till Mellerud, Bengt Lidmalm lät mig provköra deras demobil som hade indigoblå denimklädsel på insidan. Jag blev frälst, men tyvärr hade jag inga medel att köpa någon Indigo då när det begav sig, förklarar Jonny Olsson. I nuläget väntar Olsson på att få sin nytillverkade 3000R som en av de allra första, leveransen sker under sommaren.

Med stöddiga sportstolar blir färden både sportig och bekväm. Relativt gott om utrymme i alla ledder. Foto: Glenn Lindberg

Den lilla verkstadslokalen i Skenes industri­område är anonym till utsidan men insidan bubblar av entreprenöranda. De fem anställda är multi-task, kan utföra de flesta monteringarna när det gäller 3000R.

– Det är viktigt att säkerställa kvaliteten, därför väljer vi att ha ett antal kundbilar under produktion samtidigt, förklarar Frank Bergqvist. Då kan vi utnyttja synergieffekter vid exempelvis kabeldragning, motorinstallation och annan montering. Denna minimala form av serietillverkning är smart eftersom montörerna kan vara mera effektiva jämfört med enstyckstillverkning. När Teknikens Värld gästar Skene byggs de tre första kundbeställda bilarna, i framtiden räknar man med att kunna tillverka ett tiotal 3000R årligen.

Analog känsla i stort som smått. De runda instrumentklockorna (förserie) har egen design och typsnitt. Foto: Glenn Lindberg

Vi beger oss ut på slingriga vägar i trakten, antalet kurviga vägar går tretton på dussinet i krokarna. Många är de Skenebor som sett de två byggda prototyperna rulla omkring i grannskapet. En blå och en röd, den blåa är fortfarande en rullande testbänk med massvis av lösa kablar för diagnoscheck och statuskoll. Den röda är närmare produktionsfärdigt skick men jämfört med de bilar som står inne på tillverkningsgolvet är kvaliteten haltande.

Vippströmbrytare i aluminum och liten digital panel plus Blaupunkt-stereo med pekskärm. Foto: Glenn Lindberg

Motorn är den klassiska raka sexcylindriga T6-motorn som Volvo tillverkade i Skövde, Lusitano har köpt på ett sig ett stort lager av kompletta drivlinor inklusive växellåda (Volvo M90-typ). 307 hästkrafter i en bil som väger in på drygt 1,3 ton med viktbalans 50/50 fram/bak, låg tyngdpunkt och utan elektroniska chassisystem ger krispig prestanda. Nästan hela karossen är i kolfiber (samma leverantör som Koenigsegg) vilket bidrar till lätthetskänslan. Den femväxlade lådan är perfekt för den bottenstarka motorn, körupplevelsen är av den gamla skolan men chassidynamiken känns förtroendegivande modern. Dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak använder sig av tvärställd bladfjäder i komposit. Underleverantören är fransk och är till vardags specialiserade på att ta fram proteshjälpmedel till rörelsehindrade!

Västsvensk man i en västsvensk bil. Reporter Hans Hedberg bakom ratten på Lusitano 3000R. Foto: Glenn Lindberg

Man förstår kompliceringsgraden av att återuppväcka en insomnad sportvagnstillverkning när vd Frank Bergqvist berättar om alla bakgrundshistorier. Kunderna kan sätta sin personliga touch på sin bil genom färgval på kaross och inredning, ingen 3000R lär bli den andra lik. Vill man ut på långresor med sin käresta erbjuds ett snyggt set med väskor som ryms perfekt i bagageutrymmet under det svepande, rundade bakpartiet.

Det gäller att komma fram anständigt. Exklusivt väsk-set är ett av många extra tillval till Lusitano. Foto: Glenn Lindberg
Foto: Teknikens Värld

Fakta JC Indigo

”Den känns som en korsning av MGB och Corvette”, skrev vi i vårt test 1996. Nya sportbilen JC Indigo 3000 byggdes av Arvika-företaget Jösse Car (därav förkortningen JC, Jösse kommer för övrigt från värmländska Jösse härad) med grundaren och vd:n Bengt Lidmalm i spetsen. Idén att bygga en svensk roadster hade han fått från brittiska TVR och avsikten var att bygga 500 bilar om året, men så blev det inte. Trots Europacertifiering och godkända krockprov blev det bara 43 exemplar byggda, inklusive förseriebilar. Vad som inte låg i fas var finansieringen.

Lusitano-företaget håller lämpligt nog styrelsemöte på Mantorp Park samma dag som Teknikens Värld arrangerar årets första Track Day i slutet av maj. Med chassiutvecklare Roger Wallgren, som tillsammans med Joakim Rydholm Engineering AB utvecklat kördynamiken hos 3000R, i passagerarsätet får jag tillfälle att smiska på ordentligt med den blå prototypen. Mest påfallande är greppet och instyrningspotentialen hos bilen, 3000R älskar att suga i sig apex och braka ut ur böjarna med full gas. Trots avsaknaden av all form av elektroniska hjälpmedel sätter den sig på bakhasorna och tar fart.

Den femväxlade M90-lådan är förhållandevis långslagig men tack vare den björnstarka turbosexan är det inga problem att köra på det massiva vridmomentet i stället för att växla ned. Inte ens bromsarna börjar svettas trots fem hårt körda varv runt Mantorp. Smajlet ligger som klistrat över hela fejset. Nya Lusitano är ännu roligare att köra än när det begav sig på Indigos tid.

Historien upprepar sig således. Åtminstone vad gäller körglädje och upplevelse. Vi håller tummarna för att Lusitano 3000R tillåts blomma ut för fullt och produktionen börjar gå på full fart i Skene. Man får nämligen aldrig nog av lustans lakejer.

Roadster, cabriolet eller coupé är alternativen. Notera att motorn ligger bakom framaxeln. Foto: Glenn Lindberg
Man tager vad man haver. Dörrarnas öppningsknapp kommer från en fransk biltillverkare. Kan du gissa vilken?... Foto: Glenn Lindberg

Lusitano 3000R

Pris

1 050 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 2 953 cm3. Max effekt 307 hk (226 kW) vid 5 600 r/­min, max vridmoment 471 Nm vid 3 300 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Bladfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubba triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 252, längd 425, bredd 176, höjd 115, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång ca 10 . Tjänstevikt ca 1 377, maxlast ca 80. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) i.u.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 250 km/h (begr.).

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Blandad körning ca. 0,95 l/mil. CO2 217 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år.

 

Skatt

12 289 kronor per år de tre första åren, därefter 2 692 kr per år.

Rivaler

Morgan Aero 8

Ramen av askträ är ersatt av aluminium och BMW-motorn på 4,4 liter och 367 hk gör resande hårresande. Börjar man kryssa i alla tillvalen sprängs miljonvallen med råge.

Pris: 930 000 kronor.

Porsche 911 Carrera S Cab 

Senaste 911/992 har 450 hk och vägegenskaper samt prestanda utan dess like jämfört med 3000R. Men det går snart tretton 911 på dussinet på sportvagnsträffar, vill du sticka ut ur mängden är Lusitano ditt personliga val.

Pris: 1 285 000 kronor.

https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=271120&addons=000&time=0&disable_sharing=false