Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Maxus Euniq 5

Vill du köra eldrivet och ha plats för sju är valen ganska få, men nu har det kommit en ny utmanare från öst. Kan Maxus Euniq 5 vara något för dig?

Nu är det ett bra tag sedan minibussen var det självklara valet för den lite större familjen. Suvar har ersatt de flesta tidigare populära modellerna och någon elektrifiering av de falnade storlastarna har knappt skett. Men nu kan biltypen kanske åter bli aktuell när den är helt eldriven. Än så länge är utbudet ganska skralt men en av dem är kinesiska Maxus Euniq 5 som just börjat säljas i Sverige.

I utkanten av Uppsala står en grå noshörningsliknande skapelse med stora glas- och plåtpartier som får 17-tumshjulen att se avsevärt mycket mindre ut. Proportionerna må vara udda men resultatet är en rymlig kupé som fraktar upp till sju personer med packning. Ljudet när dörren slår igen är burkigt på samma sätt som hos många avsevärt mycket billigare bilar. Jag sitter helt okej i stolen som har eljustering på sidan men saknar funktioner som svankstöd. Ratten går endast att justera i höjdled, vilket kan begränsa möjligheterna till bra körposition för kortare personer. Jag mäter 176 centimeter och har gott om huvudutrymme i den luftiga kupén som även har gott om ljusinsläpp tak vare ett stort panoramaglastak som sträcker sig bak till den tredje sätesraden. Det är så pass stort att det känns som att jag har krympt några storlekar, men så är bilen drygt 480 centimeter lång, nästan 180 hög och har lika raka linjer som en Volvo 745.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill