Provkörning av Maxus Euniq6
Premium Ett jättestort bagageutrymme och rimligt stor räckvidd är vad elsuven från Maxus bjuder på. Men inte så mycket mer. Vi har provkört och hittat orsaken till Maxus låga pris.
En stor och rejäl eldriven suv för under halvmiljonen, det kan framstå som ett fynd. Som till exempel den som kinesiska Maxus erbjuder, i form av Euniq6. Den är just det: en stor och rejäl suv, som drivs på el. Den säljs för ett hårstrå under en halv miljon kronor.
Det är 45 000 kronor billigare än vad Volkswagen vill ha för sin inte alls lika stora och rejäla suv ID.4, eller lite drygt 400 000 kronor mindre än vad BMW begär för sin iX, en suv med ungefär samma bredaxlade hållning som Maxus.
Det här är nytt
Kinesisk
SAIC presenterar ännu en modell på den svenska marknaden.
Stor eldriven suv
Maxus tillverkar annars skåpbilar och minibussar.
754 liter
Bagageutrymmet är enormt och har ytterligare ett stort utrymme under golvet.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se