Provkörning av Mazda 2 1,5 Sport
Vettiga Mazda 2 har blivit av med två dörrar, blivit lite mindre praktisk och samtidigt fått lite nättare linjer från B-stolpen och bakåt. Vi provar den med 1,5-litersmotorn som har fått det förpliktande tillägget Sport.
första intrycket
Trots sitt vuxna uppträdande har Mazda 2 lyckats bibehålla småbilscharmen, en ovanlig prestation.
Visserligen är 3-dörrarskarossen lite slankare, men 5-dörrarsversionen är mer praktisk och värd påslaget på 5 000 kronor.
163 millimeter är inte mycket, men för Mazda 2 i tredörrarsutförande är det en högst väsentlig siffra. För att insteget till baksätet inte ska bli en akrobatisk övning i den högre skolan har bilen framfällbart passagerarsäte och framdörrarna har förlängts med just 163 millimeter, vilket gör dörrbladen till bland de längsta i klassen. För att behålla krockrigiditeten (femdörrarsmodellen har fem stjärnor i Euro NCAP) har sidokrockbalkarna gjorts 25 procent grövre samtidigt som B-stolparna har förstärkts.
Till provkörningen får jag en ”Golden Yellow”-färgad 1,5 Sport.
Jämfört med de motorsvagare 1,3-litersmodellerna är fronten omstukad med större och mer markerade luftintag samt en djupare och mer markerad spoiler. Sidokjolar och den i sportbilssammanhang närmast obligatoriska takspoilern avrundar den nätta och lite småpoppiga skapelsen.
Det första som slår mig när motorn snurrar i gång är hur tyst och vibrationsfritt den går. Att försiktigt släppa kopplingen och rulla i väg ger nästan en elbilskänsla. Effekten är 103 hästkrafter och det kan väl sägas på en gång att det inte riktigt räcker till för att ge någon sportig nerv i körningen, trots Mazdas ivriga bantning (Mazda 2 väger 100 kg mindre än föregångaren trots större mått). Med det inte sagt att motorn känns tunn, tvärtom. Den drar snällt oavsett var i varvtalsskalan den befinner sig och även om det maximala vridmomentet nås vid 4 000 r/min uppfattas den som betydligt mer bottenstark.
Längs en av de slingrigare vägarna i Mälardalssregionen är Mazda 2 trivsamt lättkörd. Styrning och växellåda är med på noterna. Med en skön tyngd i slaget och exakta lägen är det nästan så att jag undrar om montörerna på Mazda 2 bandet har växellådan från MX-5:ans produktionslina. Trots Sporttillägget har Mazda inte fingrat på fjädersättningen som således tillhör en av klassens mest bekväma även om det innebär att karossen kränger en hel del när det börjar gå undan i kurvorna.
Av de drygt 800 Mazda 2 som förväntas säljas i Sverige under 2008 beräknas cirka 50 vara tredörrarsmodeller.
Sportmodellen blir nog ovanlig. Jämfört med den motorsvagare 1,3 Advance är påslaget 28 000 kronor. En hel del extra för en bil i den här prisklassen, men jag tycker att merkostnaden känns motiverad. Förutom klart piggare prestanda får man bland annat klimatanläggning, aluminiumfälgar, regnsensor, läderklädd ratt och färddator – detaljer som visar hur pass vuxen en bil på 391 centimeter kan vara.
Mazda 2 1,5 Sport
Pris
154 000 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 78,0/78,4 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 103 hk (76kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 137 Nm 4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare, bak torsionsaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 195/45 R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 391, bredd 170, höjd 148, spårvidd f/b 147/146. Tjänstevikt 1030, maxlast 425, max släpvikt 900. Tank 43 liter.
Fartresurser*
Toppfart 188 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,4.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,76 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 140 g/km.
Skatt 960 kronor.
* Enligt tillverkaren
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se