Gamla Mazda 2 var kul att köra även om motorn var lite väl träig. Nya tvåan är inte fy skam den heller. Foto: Peter Klemensberger / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mazda 2 Hybrid

Mazda har kämpat med att förfina sina bensinmotorer men nu presenterar man plötsligt en hybrid. Men den kommer inte från ingenstans, för visst har vi setts förut? Vi kör nya Mazda 2 Hybrid.

Badge engineering, att byta emblem på en befintlig bilmodell för att skapa en ”ny”, är ett gammalt beprövat knep. Framför allt jänkare och engelsmän har varit flitiga på den punkten historiskt sett. Nu har det blivit allt vanligare när utvecklingskostnaderna för nya tidens elbilar ska kapas samtidigt som den gamla tidens bilar ska fasas ut men samtidigt behöver komma i nya, och många gånger sista, skepnader.

Toyota är en donator och hos Suzuki-­handlarna står modellerna Corolla och RAV4 med nya emblem – Swace och Across. Nu är Toyotas B-segmentare Yaris på tur som blir nya Mazda 2. Det är inte första gången som Mazdas småbil lånar emblem, ni kanske minns föregångaren 121 vars sista generation var en Fiesta. Då var Ford delägare av märket, sedan 2015 har Mazda ett samarbete med Toyota. Därav nya Mazda 2 – en Yaris med nya emblem.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill