Provkörning av Mazda 3 2,0 Skyactiv-X Mildhybrid
180 hästkrafter är mycket i en golfklassare som Mazda 3. Dessutom ska Skyactiv-X-motorn gå snålt med sin avancerade teknik. Men även om vi gillar bilen räcker det inte hela vägen.
2019 kom Mazda med sin nya motor Skyactiv-X, en motor med revolutionerande teknik för bensinmotorn, enligt dem själva. Från början var målet att bygga en bensinmotor som inte behöver tändstift och i stället få bensinen att självantända, som dieseln i en dieselmotor. En tanke flera motortillverkare har haft men som ingen har lyckats göra med bibehållen kontrollerad antändning. Något som inte heller Mazda lyckades med.
Det här är nytt
Skyactiv-X
Mazdas senaste motorteknik som ska kombinera det bästa från bensin- respektive dieselmotorn med bra vridmoment och låg förbrukning. I verkligheten fungerar det så där – de 180 hästkrafterna känns sega och förbrukningen landar på 0,60 liter per mil.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se