Mazda 3 finns nu med Skyactiv-X-motor på 180 hästkrafter. Men levererar den? Svaret har du nedan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Mazda 3 2,0 Skyactiv-X Mildhybrid

180 hästkrafter är mycket i en golfklassare som Mazda 3. Dessutom ska Skyactiv-X-motorn gå snålt med sin avancerade teknik. Men även om vi gillar bilen räcker det inte hela vägen.

2019 kom Mazda med sin nya motor Skyactiv-X, en motor med revolutionerande teknik för bensinmotorn, enligt dem själva. Från början var målet att bygga en bensinmotor som inte behöver tändstift och i stället få bensinen att självantända, som dieseln i en dieselmotor. En tanke flera motortillverkare har haft men som ingen har lyckats göra med bibehållen kontrollerad antändning. Något som inte heller Mazda lyckades med.

Det här är nytt

Skyactiv-X

Mazdas senaste motorteknik som ska kombinera det bästa från bensin- respektive dieselmotorn med bra vridmoment och låg förbrukning. I verkligheten fungerar det så där – de 180 hästkrafterna känns sega och förbrukningen landar på 0,60 liter per mil.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill