Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Provkörning av Mazda 626 2,0
Provkörning av Mazda 626 2,0
Provkörning av Mazda 626 2,0
Provkörning av Mazda 626 2,0

Provkörning av Mazda 626 2,0

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Volym 1 991 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6 000r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 4 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift, 5-vx man/4-stegs auto.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben (McPherson), bak individuell upphängning, längs- och tvärlänkar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8m.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälg 6 tum, däck 195/60 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, l/b/h 459/171/143, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 1 352. Tank 64 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgift)

Toppfart 198 (S 208) km/h. Acc. 0-100 km/h 9,9 (9,6) s. Förbrukning blandad körning EU-norm 0,79 l/mil.

Mr Nobody

Vad utmärker "nya" Mazda 626 - efter att ha letat fann vi - Ingenting

ALLA HAR VI OLIKA KRAV på vad en bil ska ge av körglädje, design och prestanda. Vissa köpare är helt ointresserade av hästkraftstinn motor så länge som bagagerummet kan svälja två barnvagnar. Andra prioriterar väghållning och form.

Somliga bilar kan tillfredsställa bådadera, men knappast Mazda 626. Modellen fräschades nyligen till fram- och baktill men är fortfarande intetsägande. Här finns inga särpräglade detaljer eller linjer att fästa blicken vid. Inredningen har gjorts aningen ljusare och 626 har numera samma kupéluftfilter som Premacy, en hjälp för pollenallergiker. 

Ett par intryck rotade sig. Bilen, med friktionsdäck, är riktigt vindkänslig i motorvägsfart. Man får parera hela tiden. Dessutom kom ett irriterande skakljud från förardörren, troligtvis en lös plastbricka. Inredningen är knappast någon skönhet med sina syntetiska träpaneler och grå klädsel, men stolarna tål i alla fall 40 mils körning non-stop.

Motorn på 90 hk är ganska trött, oftast krävs två nerväxlingar för att genomföra en snabb och säker omkörning. 136 hk-versionen förefaller mer rekommendabel. Så länge bilen körs i normalt tempo fungerar 626 hyfsat. Den är helt enkelt ett förflyttningsredskap. Varken mer eller mindre, och ett bevisligen pålitligt sådant.