Provkörning av Mazda CX-60 AWD Homura
Premium Mazda vill återta förlorad mark i Europa. Verktyget är en laddhybriddrivlina monterad i en stor suv. Vi känner igen manövern. Men för Mazda kan det bli tungt. Nya CX-60 väger 2 147 kg – och det känns.
Mazda har tappat i försäljning i Europa de senaste åren och noterade 150 000 sålda bilar förra året. På en vikande och stökig marknad ska den siffran förbättras med 10 000 bilar i år.
Hoppet står främst till nya stora suven CX-60, en uppdatering av populära CX-5, lilla Mazda 2 med hybriddrivlina, en uppdatering av elbilen MX-30 som får trefasladdning samt MX-30 R-EV, elbilen med en wankelmotor som räckviddsförlängare.
Det här är nytt
Laddhybrid
Så ger sig även Mazda in i laddhybridåldern med en drivlina som är den mest kraftfulla i en Mazda någonsin, 327 hästkrafter.
Växellåda
Ny åttastegad automatlåda utan momentomvandlare. Ger mindre förluster än dubbelkopplingslådan.
Ansiktsigenkänning
En kamera känner igen ditt ansikte och ställer automatiskt in till exempel din egen programmerade körposition.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se