Provkörning av Mazda CX-60 AWD Homura
Mazda vill återta förlorad mark i Europa. Verktyget är en laddhybriddrivlina monterad i en stor suv. Vi känner igen manövern. Men för Mazda kan det bli tungt. Nya CX-60 väger 2 147 kg – och det känns.
Mazda har tappat i försäljning i Europa de senaste åren och noterade 150 000 sålda bilar förra året. På en vikande och stökig marknad ska den siffran förbättras med 10 000 bilar i år.
Hoppet står främst till nya stora suven CX-60, en uppdatering av populära CX-5, lilla Mazda 2 med hybriddrivlina, en uppdatering av elbilen MX-30 som får trefasladdning samt MX-30 R-EV, elbilen med en wankelmotor som räckviddsförlängare.
Det här är nytt
Laddhybrid
Så ger sig även Mazda in i laddhybridåldern med en drivlina som är den mest kraftfulla i en Mazda någonsin, 327 hästkrafter.
Växellåda
Ny åttastegad automatlåda utan momentomvandlare. Ger mindre förluster än dubbelkopplingslådan.
Ansiktsigenkänning
En kamera känner igen ditt ansikte och ställer automatiskt in till exempel din egen programmerade körposition.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se