Provkörning av Mazda MX-5 Roadster Sport Skyactiv-G 2,0
Fjärde generationens Mazda MX-5 blickade bakåt när den debuterade för tre och halvt år sedan. Mindre, lättare och snabbare var den renlärig i det mesta. Nu, mitt i produktlivscykeln, hedrar de japanska teknikerna sportbilen med fler hästkrafter och högre säkerhetsnivå.
Det här är nytt!
24
Antalet nytillkomna hästkrafter hos tvålitersmotorn, nu 184 hk totalt. Tillsammans med rappare gasrespons ett häftigt välkomnande.
5
Antalet fler newtonmeter, inte mycket att orda om. Bättre är en flackare vridmomentskurva med mer ”mos på toppen”.
30
Antal millimeter som ratten nu går att skjuta, ett trevligt tillskott i den annars så kroppsnära sittbrunnen.
7 500
Varvtalstoppen nås vid höga 7 500 r/min och skänker uppdaterade MX-5 en ännu tydligare glans för oss som älskar att köra bil aktivt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se