Provkörning av Mazda MX-5 Roadster Sport Skyactiv-G 2,0
Premium Fjärde generationens Mazda MX-5 blickade bakåt när den debuterade för tre och halvt år sedan. Mindre, lättare och snabbare var den renlärig i det mesta. Nu, mitt i produktlivscykeln, hedrar de japanska teknikerna sportbilen med fler hästkrafter och högre säkerhetsnivå.
Det här är nytt!
24
Antalet nytillkomna hästkrafter hos tvålitersmotorn, nu 184 hk totalt. Tillsammans med rappare gasrespons ett häftigt välkomnande.
5
Antalet fler newtonmeter, inte mycket att orda om. Bättre är en flackare vridmomentskurva med mer ”mos på toppen”.
30
Antal millimeter som ratten nu går att skjuta, ett trevligt tillskott i den annars så kroppsnära sittbrunnen.
7 500
Varvtalstoppen nås vid höga 7 500 r/min och skänker uppdaterade MX-5 en ännu tydligare glans för oss som älskar att köra bil aktivt.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se