765LT är den just nu vassaste modellen i McLarens så kallade Supercars-serie. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av McLaren 765LT

Har man inte tappat både räkningen och intresset? Hur många modeller har McLaren numera, och kan verkligen nya 765LT vara så himla mycket bättre än föregångaren att den förtjänar uppmärksamhet? Och är inte den här typen av supersportbilar mest en angelägenhet för de superrika?

Man kan nog svara ja på de flesta av de här frågorna, eller nej… Hur som helst, poängen är att supersportbilarna inte direkt har haft medvind på senare år, det kan vara så att intresset för bensindrivna supersportbilar blir mindre i takt med att elbilarna blir fler och bättre. Biltillverkarna har slutat rulla ut V8- eller V12-motoriserade vrålåk på lanseringspodierna för att hävda sig. Nu är en elbil med lång räckvidd och snabb laddning det finaste man kan ha och det enda en bilchef kan ställa sig bredvid på en scen utan att förlora ansiktet.
Men tänk vad lätt man glömmer saker ändå! Som allt det där till exempel. Allt dåligt samvete, alla tankar om vad som egentligen är framtiden för bilindustrin. Ska man tro mest på batterier eller bränsleceller? Kommer vi kunna framställa och lagra vätgas på ett energieffektivt sätt? Hur mycket kobolt finns det i världens gruvor? Hur miljövänlig är egentligen etanolen? Allt det är som bortblåst när V8-motorn i McLaren 765LT eldar på för fullt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill