Provkörning av McLaren Artura
Elektrifieringen har nått supersportsegmentet. Ferrari har en och nu också McLaren. En laddhybrid alltså, och som väntat är laddbara McLaren Artura något utöver det vanliga.
Luften dallrar ovanför gallret som täcker motorn mitt i bilen. Stoppar man näsan precis ovanför känner man hur det ångar, hur en intensiv värme stiger upp från motorrummet som sakta kyls ned efter körningen upp i bergen ovanför Malaga.
Vi är på väg mot racerbanan Ascari, McLaren Artura och jag. Det är nästan 38 grader varmt, jag har lite för varma långbyxor och redan ont i huvudet på grund av en galopperande vätskebrist.
Det är förutsättningarna för dagens provkörning. Men det spelar inte så stor roll just nu, det viktiga är att McLaren Artura är här, vilket är långt ifrån någon självklarhet. Den skulle ha lanserats redan under hösten 2021, men omfattande mjukvaruproblem fick McLaren att dra i handbromsen och skjuta upp lanseringen tills alla programproblem i bilen lösts.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se