Karossen består av endast åtta paneler och huven över motorn är den största karosspanelen McLaren någonsin har tillverkat. Foto: Chris Brown / McLaren

Provkörning av McLaren Artura

Elektrifieringen har nått supersport­segmentet. Ferrari har en och nu också McLaren. En ladd­hybrid alltså, och som väntat är laddbara McLaren Artura något utöver det vanliga.

Luften dallrar ovanför gallret som täcker motorn mitt i bilen. Stoppar man näsan precis ovanför känner man hur det ångar, hur en intensiv värme stiger upp från motorrummet som sakta kyls ned efter körningen upp i bergen ovanför Malaga.
Vi är på väg mot racerbanan Ascari, McLaren Artura och jag. Det är nästan 38 grader varmt, jag har lite för varma långbyxor och redan ont i ­huvudet på grund av en galopperande vätskebrist.
Det är förutsättningarna för dagens provkörning. Men det spelar inte så stor roll just nu, det viktiga är att McLaren Artura är här, vilket är långt ifrån någon självklarhet. Den skulle ha lanserats redan under hösten 2021, men omfattande mjukvaru­problem fick McLaren att dra i handbromsen och skjuta upp lanseringen tills alla programproblem i bilen lösts.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill