Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Provkörning av Mercedes 230 SL 1966

Här är världens enda cabriolet som blivit världsberömd – för sitt tak! Mikael Stjerna provkör sin barndoms drömbil – en av landets finaste Mercedes ”Pagoda” 230 SL på den skånska sydkusten.

Den vita ”Pagodan” har gått 12 600 mil men ser lika evigt ung ut som en nyopererad Hollywoodstjärna. Lacken är perfekt, stolarna i blått läder verkar osuttna, virket runt vindrutekanten ser nyfällt ut.
Åldras inte Mercedes-Benz?
Jodå. Litegrann. Men Mercedes är lätta att hålla unga och friska.
Fabriken håller nämligen ett imponerande stort reservdelslager, och det även till modeller som varit utgångna i decennier. Dessutom finns en omfattande nytillverkning av gamla delar. 

Resultatet är bilar som Stefan Wilhelmsons Mercedes 230 SL från 1966. Bilen har gamla familjeband till ägaren. Den ägdes av svägerskans familj redan under 1960-talet. Med åren blev bilen allt mer stående still i garage, och det är som alla vet ingen bra medicin för en åldrande bil. Lösningen blev att Stefan Wilhelmson köpte bilen 1990. Då var bilen i originalskick, men hade fått en del stillaståendeproblem och även fått några mindre rostskador.
– Jag har alltid varit förtjust i modellen. Eftersom den hade funnits i vår familj så länge tyckte jag att det skulle vara synd att släppa taget om den, säger Stefan Wilhelmson.
Första tio åren gjordes inte så mycket. Den pålitliga mekaniken i en SL gör att bilen tål att glömmas bort under ganska många år. Det går ändå bra att sätta i nyckeln, vrida om och köra iväg. Men 2005 år sattes jakten på toppfinish igång.

När 230 SL debuterade på bilsalongen i Genève 1963 föll hakorna som bowlingkäglor på publiken. Än i dag ser den snygg och – faktiskt – modern ut.
När 230 SL debuterade på bilsalongen i Genève 1963 föll hakorna som bowlingkäglor på publiken. Än i dag ser den snygg och – faktiskt – modern ut.
När 230 SL debuterade på bilsalongen i Genève 1963 föll hakorna som bowlingkäglor på publiken. Än i dag ser den snygg och – faktiskt – modern ut.
Mercedes ”Pagoda”-modeller såldes med antingen MB-tex, en galonklädsel som i princip är outslitlig, eller med skinnklädsel. De här stolarna är omklädda med fabrikens ”originalskinn”.
Mercedes ”Pagoda”-modeller såldes med antingen MB-tex, en galonklädsel som i princip är outslitlig, eller med skinnklädsel. De här stolarna är omklädda med fabrikens ”originalskinn”.
Mercedes ”Pagoda”-modeller såldes med antingen MB-tex, en galonklädsel som i princip är outslitlig, eller med skinnklädsel. De här stolarna är omklädda med fabrikens ”originalskinn”.
VDO-mätare med kromring på lackad plåt.
VDO-mätare med kromring på lackad plåt.
VDO-mätare med kromring på lackad plåt.
1 AV 4
När 230 SL debuterade på bilsalongen i Genève 1963 föll hakorna som bowlingkäglor på publiken. Än i dag ser den snygg och – faktiskt – modern ut.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Mercedes ”Pagoda”-modeller såldes med antingen MB-tex, en galonklädsel som i princip är outslitlig, eller med skinnklädsel. De här stolarna är omklädda med fabrikens ”originalskinn”.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
VDO-mätare med kromring på lackad plåt.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Fabrikens klassiska ”MB-Tex” är nästan outslitlig men Stefan Wilhelmson satsade ändå på en helt ny klädsel. Det är nu Mercedes extrema reservdelshållning märks av. Fabriken säljer fortfarande skinnkvaliteter med samma prägling som originalet. Tre olika prover skickades upp från Mercedes-Benz Classic Center, en division inom Mercedes-Benz som säljer reservdelar till klassiska Mercedes-modeller. De har också en verkstad som renoverar kundbilar och håller ordning på bilarna som hör till fabriksmuseet.
Stefan Wilhelmson valde till slut en svart skinnklädsel.
– Visserligen ett avsteg från originalutförandet av just detta exemplar, men riktigt skinn ger ändå mer känsla, resonerar Stefan Wilhelmson.  

Stolarna skickades till en tysk Mercedes-specialist där innanmätet byggdes upp på nytt. Tre månader senare var skinnet klart på garveriet och stolarna kläddes med det nya skinnet och fick nykromade beslag.
Som nytt!
En annan firma i Tyskland har ett utbytessystem för gamla trädelar. Listerna vid vindrutan var i dåligt skick och behövde bytas ut. Tillsammans med det vackra mittfacket skickades alla delar ner, och nyrenoverade trädelar skickades i retur.
Är stolar och trälister i nyskick måste även mattorna se bra ut för att passa. En ny mattsats beställdes till bilen, självklart i tysk originalkvalitet.

Detaljarbetet är elegant och andas 60-tal.
Detaljarbetet är elegant och andas 60-tal.
Detaljarbetet är elegant och andas 60-tal.
Den fyrstegade automatlådan växlar hårt.
Den fyrstegade automatlådan växlar hårt.
Den fyrstegade automatlådan växlar hårt.
Trädetaljerna kan köpas nyrenoverade i Tyskland.
Trädetaljerna kan köpas nyrenoverade i Tyskland.
Trädetaljerna kan köpas nyrenoverade i Tyskland.
1 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Detaljarbetet är elegant och andas 60-tal.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Den fyrstegade automatlådan växlar hårt.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Trädetaljerna kan köpas nyrenoverade i Tyskland.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bilens mekanik var i gott skick sedan tidigare renoveringsinsatser. Men elsystemet spökade. Därför köptes en helt komplett kabelsats, från samma underleverantör som hade levererat de nya när bilen tillverkades.
I Malmö lackades bilen i originalfärgen ”perlweiss”. Efter ett antal poleringar var både lackerare och ägare nöjda med resultatet.
Slutresultat: En bil som känns och ser ut som ny.
Det räcker med att sätta sig bakom ratten. Stolen har nybilskänslan eftersom sitsen inte bara är omklädd utan också renoverad till den rätta Mercedes-stadgan från 1960-talet. SL-ratten är för övrigt stor som en bussratt, som om inte bilen hade servostyrning. Plåtpanelen är snyggt vitlackerad, en hälsning från 60-talet.

Dags för tidsresan. Jag vrider om nyckeln och bilen svarar med det spetsiga, sportiga ljudet typiskt för Mercedes sexor från 1960-talet.
Lägger i ”drive” och bilen hoppar i väg.  En Mercedes-automat ska vara brutal och rakt på sak när växlarna går i, så det är precis som det ska.
Vi tar en tur längs Skånes sydkust, en tur som gjord för Mercedes SL. När bilen först projekterades, 1957, var den tänkt som den felande länken, bekvämare än 190 SL men billigare och mindre sportig än 300 SL. Men tiden sprang ifrån den lilla sportbilen. 1960 togs beslutet att skrota det så kallade 220 SL-projektet, och i stället bygga en helt ny sportvagn, byggd på chassit från den nya ”fenmercan”.

Mercedes kvalitet och pålitlighet gör dem idealiska som gammelbilar. Startar alltid.
Mercedes kvalitet och pålitlighet gör dem idealiska som gammelbilar. Startar alltid.
Mercedes kvalitet och pålitlighet gör dem idealiska som gammelbilar. Startar alltid.
Nyskick, men det är ”matching numbers” som gäller. Med bara 12 000 mil på mätaren har den mycket kvar att ge. Mercedes ”sexor” klarar ofta 30 000 mil innan det är dags för en renovering.
Nyskick, men det är ”matching numbers” som gäller. Med bara 12 000 mil på mätaren har den mycket kvar att ge. Mercedes ”sexor” klarar ofta 30 000 mil innan det är dags för en renovering.
Nyskick, men det är ”matching numbers” som gäller. Med bara 12 000 mil på mätaren har den mycket kvar att ge. Mercedes ”sexor” klarar ofta 30 000 mil innan det är dags för en renovering.
Dubbla pipor ska det vara, och ljudet är vasst, sportigt, när motorn varvas.
Dubbla pipor ska det vara, och ljudet är vasst, sportigt, när motorn varvas.
Dubbla pipor ska det vara, och ljudet är vasst, sportigt, när motorn varvas.
Tidiga SL hade Mercedes klassiska, lackerade hjultallriker och en separat, kromad snobbring.
Tidiga SL hade Mercedes klassiska, lackerade hjultallriker och en separat, kromad snobbring.
Tidiga SL hade Mercedes klassiska, lackerade hjultallriker och en separat, kromad snobbring.
1 AV 4
Mercedes kvalitet och pålitlighet gör dem idealiska som gammelbilar. Startar alltid.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Nyskick, men det är ”matching numbers” som gäller. Med bara 12 000 mil på mätaren har den mycket kvar att ge. Mercedes ”sexor” klarar ofta 30 000 mil innan det är dags för en renovering.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Dubbla pipor ska det vara, och ljudet är vasst, sportigt, när motorn varvas.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Tidiga SL hade Mercedes klassiska, lackerade hjultallriker och en separat, kromad snobbring.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Designuppdraget gick till den franske designern Paul Bracq, som anställdes av Mercedes redan 1957. Bracq var geniet som svarade för alla Mercedes klassiska 60-talskarosser.
Du känner med lätthet igen en Bracq-design. Förutom 230 SL gjorde han Mercedes 600 och Mercedes 250 SE. Alla med distinkt form, linjalrak midja och befriad från prålig utsmyckning. Det är för övrigt Bracq som också står bakom coupéversionen av fenmodellen.
Det verkar som om alla vi möter i dag är med i Bracq Fan Club, det vänds på skallar, folk stannar upp i promenaden och det diskuteras om denna vita skönhet så snart vi visar oss.
Allt är inte bara form. Det är också funktion. Precis som Mercedes då nya sedanmodeller hade 230 SL en säkerhetskaross, med deformationszoner inbyggda framtill och baktill, ett verk av den framsynte konstruktören Bela Barényi.

Så tyckte vi då

Mercedes 230 SL provkördes i Teknikens Värld av ingen mindre än rallyföraren Harry ”Sputnik” Källström. ”Här går det verkligen undan! Synd bara att bilen är så fin och dyr att man knappt vågar köra den. Högsta betyg får detaljarbete, utförande och finish – vi ska inte börja tjata om sportvagnarnas Rolls-Royce, men någonting ditåt är det i alla fall. En extra säkerhetsdetalj är det stoppade rattnavet – det händer ju att folk kör utan säkerhetesbälte. En bil för folk med högt ställda krav, men också en riktig sportvagn.”

Mercedes gömde tanklocket bakom nummerplåten på sedanmodellerna, men på SL blänker tanklocket skamlöst i solen.
Mercedes gömde tanklocket bakom nummerplåten på sedanmodellerna, men på SL blänker tanklocket skamlöst i solen.
Mercedes gömde tanklocket bakom nummerplåten på sedanmodellerna, men på SL blänker tanklocket skamlöst i solen.
Tidiga 230 SL hade stående reservhjul som gav mer bagageplats, på senare modeller ligger hjulet.
Tidiga 230 SL hade stående reservhjul som gav mer bagageplats, på senare modeller ligger hjulet.
Tidiga 230 SL hade stående reservhjul som gav mer bagageplats, på senare modeller ligger hjulet.
1 AV 4
Mercedes gömde tanklocket bakom nummerplåten på sedanmodellerna, men på SL blänker tanklocket skamlöst i solen.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Tidiga 230 SL hade stående reservhjul som gav mer bagageplats, på senare modeller ligger hjulet.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bilen känns snudd på kassaskåpsgedigen, men faktum är att man redan 1963 jagade vikt. SL, uttytt Super Leicht eller superlätt på ren svenska, har dörrar, huv och baklucka av aluminium. Men varför gjorde man hardtopen i plåt? Den är plågsamt tung att hantera.
Då, 1963, sågs 230 SL som en ”Grand Tourer”, en bekväm bil som man kunde resa långt i. I dag känns bilen mer lagom för helg­resan. Man sitter bra i de rejäla stolarna, och bagageutrymmet är stort nog för några dagars resebagage.
Som så många andra bilar från 1960-talet uppfattar vi 230 SL som en högvarvig sälle. Men å andra sidan så är det ju en sportbil, så 3 000 varv i drygt 90 km/h är inget att bråka om.
Chassit håller bra klass, faktum är att 230 SL är underskattad som sportbil. Kanske just för att den dessutom har andra resekvaliteter; vettigt bagageutrymme, bra komfort, hardtop för åretom-bruk. 

Framför allt så tål den att användas.
”Ge nu full gas” uppmanar Stefan Wilhelmson, ”den gillar att varvas”.
Jag gillar det också. Det är något speciellt med den tyska perfektionismen. Bilarna läcker inte olja, de startar när man vrider om nyckeln. Grejerna håller, även när bilen i fråga närmar sig 50-årsdagen. Det finns inget tråkigt över det. Jag kör så det dammar längs Trelleborgsvägen.
Skönhet och teknik i harmoni. Inte konstigt att Pagoda har blivit en av världens mest uppskattade klassikermodeller.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 5/2012.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Mercedes 230 SL 1966

Ursprungligt pris (1966): 39 017 kr.

Uppskattat pris (2012): 200 000–700 000 kronor beroende på skick.

Motor: Bensin. 6-cylindrig längsmonterad radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Insprutning. Cylindervolym 2 306 cm3. Max effekt 150 hk DIN vid 5 500 r/min, max vridmoment 196 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda, alt 4-stegad automatlåda.

Hjul: Fälg 6,0 tum, däck 185 R14.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 429, bredd 176, höjd 131, spårvidd f/b 147/149. Tjänstevikt 1 430. Tank 65 liter.

Fartresurser: Acceleration (man) 0–80 km/h 6,7 s, 0-100 km/h 9,7 s, 0-120 13,6 s. Toppfart 200 (automat 195) km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,3 l/mil.